میشوند. بنابراین با احساس اخوت اجتماعی انگیزهای برتر شکل میگیرد که توان فوقالعادهای را به مسئولیتپذیری اجتماعی تزریق میکند.
۳. یکتنانگاری جامعه
در عنوان قبلی مشاهده شد که قرآن کریم با صراحت جامعه ایمانی را یک خانواده معرفی میکند و افراد جامعه را برادران یکدیگر اعلام میکند. در کنار این، قرآن بیانی لطیفتر درباره اعضای جامعه اسلامی ارائه میکند و آنان را به منزله یک تن تلقی مینماید و تلویحاً میگوید اعضای جامعه اسلامی در واقع یکنفر هستند و همه آنان یک جان دارند.
در جریان افک و شایعهسازی منافقان علیه یکی از نزدیکان پیامبر۶ شماری از مسلمانان سادهلوح تحت تأثیر تبلیغات مسموم شایعهسازان قرار گرفتند و به پخش آن شایعه کمک کردند. این توطئه با نزول آیاتی از قرآن کریم خنثا شد. در ضمن این آیات خداوند میفرماید: (لَوْ لا - إِذْ سَمِعْتُمُوهُ - ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَیراً وَقالُوا هٰذا إِفْكٌ مُبِینٌ؛۱ «چرا هنگامی که آن (دروغ بزرگ) را شنیدید، مردان و زنان مؤمن به خودشان گمان نیک نبردند و نگفتند این دروغ بزرگِ آشکاری است؟!».
در این آیه خداوند به جای اینکه تعبیر کند: شما باید درباره شخصِ مورد تهمت حُسن ظن داشته باشید، میگوید: شما باید نسبت به خودتان حسن ظن میداشتید. این تعبیر اشاره به این است که جان مؤمنان از هم جدا نیست و همه به منزله نفس واحدند که اگر اتهامی به یکی از آنها متوجه شود گویی به همه متوجه شده است (مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۱ش، ج۱۴، ص۳۹۷).
قرآن گاهی به جای کلمهٔ «دیگران» کلمهٔ «شما» را به کار برده است تا به مسلمانان بگوید: همهٔ شما یکی هستید. مثلاً به جای اینکه بگوید: به دیگران نیش و طعنه نزنید، میفرماید: (یأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُوا... لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ؛۲ به خودتان نیش نزنید). و به جای اینکه بگوید: «وقتی وارد خانهای شدید به دیگران سلام کنید»، میفرماید: (فَسَلِّمُوا