83
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

بزرگ باشد؛ زیرا چنین پیوندهایی، در میان افرادی که خویشاوندی آنها به بیش از چهار نسل گذشته برمی‏گردد، چندان قوی نیست.۱

این در حالی است که از نگاه قرآن کریم همه افراد جامعهٔ ایمانی نسبت به یکدیگر خواهر و برادر هستند؛ لذا لازم است اهل ایمان همان‏گونه که نسبت به گرفتاری، ناکامی و محرومیت خواهر و برادر تنی خود احساس مسئولیت می‏کنند، نسبت به تمامی مؤمنان جامعه خود نیز مسئولیت‏پذیر باشند و نسبت به نیازها و شرایط آنان بی‏اعتنا نباشند.

قرآن کریم با صراحت تمام می‏فرماید: (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَینَ أَخَوَیکُمْ؛۲ مؤمنان برادر یکدیگرند، پس دو برادر خود را صلح و آشتی دهید). در این آیه «إنما» افادهٔ حصر می‏دهد و بیان می‏کند که مؤمنان با یکدیگر تنها رابطهٔ برادری دارند. بنابراین ایمان، روابط اجتماعی مؤمنان را دگرگون می‏سازد و آن را به روابط برادرانه متحول می‏سازد و در آن منحصر می‏سازد.

روابطی که میان افراد یک جامعه قابل رؤیت است یا عمومی است (که امروزه در هم‏وطن بودن منحصر است) یا جزئی است نظیر همکار بودن، همسایگی، خویشاوندی، دوستی و همکلاسی بودن. بنابراین هر شخصی در جامعه، هم‏وطن دیگری است و در عین حال ممکن است همسایه، همکار، خویشاوند و دوست او نیز باشد. با این همه خداوند سبحان همه این روابط عمومی و جزئی را منحصر در رابطهٔ برادری - که اخص از رابطه خویشاوندی است - نموده است.

پرسشی که در اینجا مطرح می‏شود این است که این حکم به انحصار، یک حکم صرفاً تشریعی و قراردادی است یا یک حکم تکوینی است و ایمان در خارج چنین اقتضا و لازمه‏ای دارد.

بنا بر باور اول، این آیه می‏گوید مؤمنان با یکدیگر جز روابط اُخوت و برادری نباید داشته باشند؛ یعنی هرچند این جمله به صورت ظاهر، جمله خبریه است اما به داعی انشا القا

1.. ر .ک: حیدری، «همبستگی اجتماعی در نگاه اسلام»، ص۱۰۷.

2.. حجرات: ۱۰.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
82

می‏کنند؛ یعنی حسرت، دل‏زدگی، اضطراب، افسردگی و احساس خسران. خداوند در قرآن می‏فرماید: (إِنَّ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَیَّنَّا لَهُمْ أَعْمالَهُمْ فَهُمْ یَعْمَهُونَ؛۱ کسانی که به آخرت ایمان ندارند، کردارهایشان را در نظرشان بیاراستیم؛ پس همچنان سرگشته می‏مانند).

در نگاه وحیانی، آدمی روزی برانگیخته می‏شود تا شاهد کلیهٔ اعمالش باشد؛ درباره آنها مورد پرسش قرار گیرد و اگر ذره‏ای کار نیک انجام داده پاداش آن را ببیند و اگر ذره‏ای کوتاهی یا بدرفتاری کرده است نتیجهٔ آن را دریافت کند. به این ترتیب هر آنچه را انجام داده است به شکل کامل دریافت خواهد کرد.۲

البته خداوند خود هشدار داده است که نوع انسان‎ها نسبت به روز محاسبه غفلت دارند و چنان‎که باید آثار این باور در رفتارهایشان بروز نمی‏کند. در قرآن می‏خوانیم: (اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُمْ وَهُمْ فی غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ؛۳ برای مردم [وقت] حسابشان نزدیک شده است، و آنان در بی‏خبری رویگردان‎اند). بنابراین اعتقاد به نزدیکی محاسبه و بازخواست از تکالیف، در صورت توجه مستمر، سبب فعلیت تام مسئولیت‏پذیری اجتماعی می‏گردد.

۲. باور اخوت اجتماعی

یکی از گرایش‏های انسانی علاقه و محبت به خویشان است. به طور طبیعی هر کس خویشاوندان خود (به‎ویژه خواهران و برادران خود) را دوست دارد و از رنج آنان به شکل ویژه احساس ناراحتی می‏کند. ریشه این تعلق خاطر نیز ممکن است به حب ذات بازگردد؛ چراکه پیوندهای خانوادگی نزدیک، بخشی از هویت و «منِ» اشخاص تلقی می‏گردد.

همین گرایش خویشاوندی است که مسئولیت‏پذیری و همبستگی میان اعضای یک فامیل را افزایش می‏دهد و بر مبنای پیوند خویشاوندی در برابر بیگانگان شدت عمل بیشتری نشان می‏دهند؛ اما اشکال کار در این است که این نوع جوامع فامیلی، اجتماعات کوچکی را تشکیل می‏دهند و جامعه‏ای که بر مبنای خویشاوندی بنا شده باشد، نمی‏تواند چندان

1.. نمل: ۴.

2.. ر.ک: انبیاء: ۲۳؛ زلزال: ۶ ـ ۸ و زمر: ۷۰.

3.. انبیا: ۱.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1988
صفحه از 394
پرینت  ارسال به