مطلوب نیست؛ چنانکه بدون حل تنشهای اجتماعی و خانوادگی و... نمیتوان انتظار جامعهسازی همگانی را داشت.
قرآن کریم از سویی در آیات متعدد انواعی از مسئولیتهای اجتماعی را مستقیم و غیرمستقیم بیان کرده است و از دیگر سو کسانی را که با آیات قرآن به شکل گزینشی برخورد میکنند بهشدت نکوهش کرده است و آنها را مستحق عذاب میداند و میفرماید: (كَمَا أَنزَلْنَا عَلَى ٱلْمُقْتَسِمِينَ * ٱلَّذِينَ جَعَلُوا ٱلْقُرْءَانَ عِضِينَ؛۱ همچنانکه (عذاب را) بر بخشکنندگان فرو فرستادیم. آنان که قرآن را چند پاره کردند). در ادامه خداوند میفرماید: «پس به پروردگارت سوگند که از همه آنان خواهیم پرسید از آنچه انجام میدادهاند».۲
همچنین خداوند پس از بیان هشت پیمان اجتماعی و دو پیمان فردی با بنیاسرائیل، مسئولیتگریزی آنها را نکوهش میکند و میفرماید: (أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ وَتَکفُرُونَ بِبَعْض؛۳ آیا شما به پارهای از کتاب ایمان میآورید، و به پارهای کفر میورزید؟)
جالب است که در هر دو آیه بالا، این نکوهش در ارتباط با مسئولیتپذیری اجتماعی مطرح شدهاند تا نشان داده شود مسئولیتپذیری اجتماعی شبکهای یکپارچه و بستهای واحد است؛ چنانکه خداوند از ما میخواهد به همه پیمانهایمان اعم از نوشته و نانوشته عمل کنیم.۴ حتی فراتر از این، کل آموزههای دینی در تمامی ابعاد حالت بههمتنیده و مجموعه و شبکهای دارند و این امری فراگیر در سرتاسر دین اسلام است.
۱۳. تأکید بر اصل «خود را جای دیگران دیدن» در مساق
ضابطه طلایی۵ نامی مشهور برای اصلی است مشترک میان بسیاری از ادیان و فرهنگها که میگوید: «در هر موقعیتی تنها آنگونه با دیگران رفتار کن که دوست داری دیگران با تو در آن