61
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

جامعه‏سازی سبب ایجاد حق برای نسل‏های آینده نیز می‏گردد. بنابراین از نگاه قرآن ما نه‎تنها در برابر نسل امروز جامعه مسئولیت داریم، بلکه نسبت به افراد نسل‏های بعدی نیز باید پاسخگو بود و کوتاهی امروز، حق مطالبه برای نسل‏های آینده را نیز حفظ می‏کند.

از نگاهی دیگر نیز می‏توان گفت بر اساس سفارش قرآن به اینکه «هر چه برای خود می‏پسندی برای دیگران نیز بپسند».۱ ما همان‏گونه که دوست داریم گذشتگان فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مطلوبی را برای ما ساخته باشند، آیندگان نیز همین را دوست دارند؛ لذا همان‏گونه که ما خواستار انجام آن مسئولیت‏های اجتماعی هستیم که در گذشته می‏بایست انجام می‏شد، آیندگان نیز خواستارند که ما اکنون مسئولیت‏های اجتماعی خود را در برابر آنان انجام دهیم. بنابراین ما نسبت به آیندگان نیز مسئولیت داریم.

از دیگر سو هر انسانی نسبت به نسل‏های گذشته خود مسئولیت دارد تا زحمات آنان را پاس بدارد و کسانی را که از پیش، منشأ خدماتی به او هستند، قدردانی کند. خداوند نسل‏های بعد از مهاجر و انصار را این گونه تمجید می‏کند: (وَالَّذینَ جاؤوا مِنْ بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَلِإِخْوانِنَا الَّذینَ سَبَقُونا بِالْإیمان؛۲ و کسانی که پس از آنان آمده‏اند می‏گویند: پروردگارا! ما و برادران ما را که در ایمان از ما پیشی گرفته‏اند بیامرز). این تمجید اشاره‏ای است به لزوم قدرشناسی از کسانی که مسیر هدایت و ایمان را هموار کردند و می‏فهماند که باید نسبت به نسل‏های خدوم گذشته، قدرشناس بود.

پس به شکل خلاصه هر انسانی همزمان که نسبت به جامعه کنونی خود و افراد آن مسئولیت دارد، نسبت به گذشتگان و آیندگان نیز مسئولیت اجتماعی دارد.

۱۲. لزوم یکپارچه‏نگری در مسئولیت‏های اجتماعی

از نگاه قرآن مسئولیت‏های اجتماعی، بسته‏ای به همه تنیده هستند که باید به شکل همزمان و در کنار هم پیگیری شوند تا هر یک نقش و تأثیر مورد نظر را به جای گذارند؛ مثلاً امر به معروف بدون حمایت از اقشار ضعیف و آسیب دیده (انفاق) و کمک به ازدواج بی‏همسران

1.. آل‏عمران: ۹۲؛ نور: ۲۲ و بقره: ۲۶۷.

2.. حشر: ۱۰.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
60

بنگاه‏های اقتصادی مورد تصدیق قرآن کریم نیست. البته باید گفت پیش‏بینی مسئولیت‏های زیست‏محیطی، حفظ حقوق مصرف‏کننده، تأکید بر وجدان کاری و اموری از این دست برای شرکت‏ها مورد تأیید قرآن است، اما این امور بخش ناچیزی از بسته جامع مسئولیت‏های اجتماعی است که یا به مشکلات و معضلات اجتماعی می‏پردازد یا زمینه رشد و ترقی جامعه را فراهم می‏سازد. بنابراین - به عنوان نمونه - نباید از شرکت‏های تجاری انتظار داشت در جهت رفع مشکل شکاف طبقاتی یا مشکلات فرهنگی یا معضل دشواری ازدواج اساس کار باشند، گرچه اقدامات داوطلبانه آنان که مبتنی بر نیات صحیح باشد، ارزشمند است. این بدان سبب است که اگر شرکت‏های تجاری متکفل انجام مسئولیت‏های اجتماعی شوند، اولاً اقدامات شرکت‏های تجاری عمدتا دلسوزانه و از سر دغدغه ذاتی نیست؛ ثانیاً خالصانه نیست، بلکه سوداگرانه (منفعت‏طلبانه) است، چراکه غرض آنان تبلیغ نام‏تجاری خود و در نهایت افزایش فروش و کسب سود بیشتر در بلندمدت است؛ ثالثاً اقدامات مسئولانه آنان در قلمرو منافع شرکت تعریف می‏شوند و فراتر نمی‏روند و لذا بخشی از بسته جامع مسئولیت‏های اجتماعی، نظیر معضلات اجتماعی و فرهنگی و مبارزات دفاعی یا آزادی‏بخش، زمین می‏ماند.

۱۱. امتداد زمانی (مسئولیت نسبت به گذشتگان و آیندگان)

ازآنجاکه نسل‏های آینده در فضای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی‏ای که نسل‏های قبلی ایجاد کرده‏اند رشد و تنفس می‏کنند لذا حق دارند از آنها بپرسند چرا چنین ظرف فرهنگی یا اجتماعی‏ای برای آنان رقم زدند. البته هر نسلی محکوم به فضای زیستی خود نیست و می‏تواند فضا زندگی خود را تغییر دهد یا از آن به جای دیگری هجرت کند.

وقتی قرآن مسئولیت تواصی به حق و تواصی به صبر۱ و نیز مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر۲ و هدایت و ارشاد جامعه۳ را به دوش افراد می‏گذارد در واقع هم مصلحت امروز جامعه را در نظر گرفته است و هم مصلحت فردا و نسل‏های آینده را. لذا کوتاهی در

1.. عصر: ۳.

2.. اعراف: ۱۶۴؛ هود: ۱۱۶؛ آل‏عمران: ۱۰۴.

3.. یس: ۲۰؛ احقاف: ۲۹.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1932
صفحه از 394
پرینت  ارسال به