نهی از آلودهکردن زمین و حفظ محیط زیست است.
قرآن در کنار توجه به این مسائل حیاتی و زیستمحیطی و در کنار توجه دادن به طبیعت و جماد، توجه به روح انسانی و مسئولیت جامعهسازی، هدایت و ارشاد انسانها و امر به معروف را در بستهٔ مساق قرار داده است و نمونههایی از الگوهای مسئولیتپذیری را که در راه هدایت و سعادتمندی جامعهٔ خویش تلاش کردند، همچون حبیب نجار۱ و مؤمن آل فرعون۲ و گروهی از جنیان۳ را یادآوری میکند. همچنین مسئولیت امر به کارهای پسندیده را بر عهده مسلمانان میگذارد و در مقام انگیزهسازی میفرماید: (کُنتُمْ خَیر أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَر؛۴ شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدیدار شدهاید: به کار پسندیده فرمان میدهید، و از کار ناپسند بازمیدارید).۵
۱۰. عهدهداری افراد
از منظر وحیانی مخاطب اصلی مسئولیتهای اجتماعی افراد جامعه (فردی یا جمعی) هستند، یعنی مسئولیتپذیری اجتماعی در درجه نخست متوجه فرد فرد جامعه است نه شرکتهای اقتصادی یا حتی نهادهای حکومتی.
آیات بیانگر مسئولیتهای اجتماعی همگی مستقیم یا غیرمسقیم خطاب به تکتک اعضای جامعه اسلامی است و از آنان خواسته شده که به آنها اقدام کنند.۶
البته قرآن کریم کار گروهی و تشکیلاتی را تأیید کرده است۷ و چهبسا این اقدام گروهی به زبان امروز همان تشکیل گروههای مردمنهاد است؛ ولی سپردن اساس مسئولیتهای اجتماعی به