بنابراین از نگاه قرآن حتماً لازم نیست مسئولیتپذیری اجتماعی تنها با انگیزههای غیرگرایانه تحقق یابد و اگر به حب ذات و نفع شخصی توجهی باشد، مسئولیتپذیری اجتماعی صدق نکند؛ بلکه مساق میگوید میتوان میان انگیزههای خودگرایانه و غیرگرایانه جمع نمود، بلکه حتی میتوان مسئولیتهای اجتماعی را تنها با انگیزه پاداش اخروی انجام داد.۱
۷. عدم شرطیت فعلیت مسئولیتپذیری اجتماعی در مساق
مسئولیتپذیری اجتماعی در نگاه قرآن منحصر به مسئولیتپذیری فعلیتیافته نیست؛ بلکه شامل نیت، گرایش، همراهی قلبی، اظهار زبانی، همراهی زبانی و دعوت دیگران نیز میشود؛ لذا قرآن به این امور پیشرفتارانه نیز اهمیت میدهد و آنها را مطالبه میکند. بنابراین اینها نیز مصادیقی از مساق تلقی میشوند.۲
در فرهنگ قرآنی علاقه و کشش در حکم اقدام عملی تلقی میشود. خداوند درباره یهودیان مدینه میفرماید چون به آنان گفته میشود به قرآن ایمان بیاورید میگویند: ما به توراتی که بر موسی علیه السّلام نازل شده ایمان میآوریم. خداوند برای ابطال ادعای آنان میفرماید: (فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنبِیاءَ اللَّهِ مِن قَبْلُ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِین؛۳ اگر مؤمن به تورات هستید، پس چرا پیش از این، پیامبران خدا را میکشتید؟).
در این آیه با اینکه صدها سال پیش اجداد آنها پیامبرانی را در میان خود کشتند، قرآن خطاب به آنان میفرماید: چرا شما پیامبران گذشته را میکشتید؟ چراکه آنان راضی به پیامبرکشی اجدادشان بودند. لذا عمل آنان به اینان نیز سرایت میکند. بنابراین در نگاه وحیانی رضایت قلبی به رفتار یا عملی، سبب شریک شدن شخص در رفتار فاعل میگردد. بنابراین حتی اگر کسی قادر به انجام مسئولیتهای اجتماعی نباشد (بر اساس این فرهنگ قرآنی) باید پایینترین مراتب مسئولیتپذیری را که گرایش قلبی است داشته باشد و با این وجود مسئولیتپذیر خواهد بود؛ وگرنه با کسانی که عامدانه مسئولیتگریزی میکنند