هُمْ یرَاءُونَ * وَیمْنَعُونَ الْمَاعُونَ؛۱ پس وای بر نمازگزارانی که درباره نماز خود سهلانگاری میکنند، همان کسانی که ریا میکنند، و [هنگام درخواست دیگران] وسایل ضروری زندگی را [از آنان] دریغ مینمایند!).
یکی از مسئولیتهای اجتماعی مورد تأکید این آیات «رفع نیازهای خرد همسایگان» است؛ چراکه خداوند نمازگزارانی که «ماعون» را از همسایگان دریغ میکنند نکوهش کرده و شایسته «ویل» دانسته است. بنابراین نمازی که همراه اهتمام به مسئولیت اجتماعی نباشد مایه ویل است؛ یعنی اهمیت مسئولیتپذیری اجتماعی تا این حد است که ترک آن، تکلیف عبادی مهمی همچون نماز را بیاثر میسازد.
همچنین در آیات فراوانی شاهد همنشینی «صلاه» به عنوان بارزترین مظهر پیوند با خالق و «زکات» به عنوان روشنترین راه پیوند با خلق خدا هستیم. برای نمونه در آیات مختلف میخوانیم: (أَقِیمُواْ الصَّلَوةَ وَءَاتُواْ الزَّکوة؛ نماز را بر پا دارید، و زکات را بپردازید)؛۲ و (یَقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَمِمِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُون؛۳ نماز را بر پا میدارند، و از آنچه به ایشان روزی دادهایم انفاق میکنند).۴
همچنین در قرآن کریم بر عبادت سحرگاهی در کنار دستگیری مالی از نیازمندان تأکید میشود. قرآن درباره ویژگیهای اهل تقوا میفرماید: (وَبِالْأَسْحارِ هُمْ یسْتَغْفِرُونَ * وَفِی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ؛۵ و در سحرگاهان [از خدا] طلب آمرزش میکردند و در اموالشان برای سائل و محروم حقّی [معین] بود).
این آیه نشان میدهد که اسلام عبادتهای فردی را در کنار مسئولیتهای اجتماعی قرار داده است تا بگوید عبادت فردی، بدون توجه به مشکلات افراد جامعه فایدهای ندارد.
باز در سوره بقره میخوانیم: (أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ؛۶ آیا مردم را به نیکی