لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِیمُواْ الصَّلَوةَ وَءَاتُواْ الزَّکوة؛۱ و (به یاد آورید) زمانی را که از بنیاسرائیل پیمان گرفتیم که جز خداوند یگانه را پرستش نکنید؛ و به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و بینوایان نیکی کنید؛ و به مردم نیک بگویید؛ نماز را برپا دارید؛ و زکات بدهید).۲
از ده پیمانی که خداوند در آیات ۸۳ و ۸۴ سوره بقره از بنیاسرائیل گرفت، هشت مورد آن مسئولیتهای اجتماعی و دو مورد آن مسئولیتهای فردی است.
حال پرسش این است که این تکالیف اجتماعی از چه نوع پیمانهایی هستند؟ برای پاسخ به این پرسش باید به تحلیل حضور اختیاری در جامعه و تداوم آن پرداخت.
پذیرش حضور در هر جمعی، به معنای قبول شماری تکالیف جمعی است که تعهدات نانوشتهٔ جمعی تلقی میگردد. بنابراین حضور اختیاری در جمعی خاص و تداوم آن، نوعی پیمان و عهد نانوشته درباره تعهداتی نانوشته است.
قبول حضور در جامعه و تن دادن به عنوان «شهروند یک جامعه» نیز به معنای پذیرش پارهای تعهدات نانوشته اجتماعی و تعهد عملی در برابر آنهاست. از جمله مهمترین این تعهدات نانوشته، مسئولیتپذیری در برابر مسائل اجتماعی است.
گفتنی است قرآن کریم درباره عهدمداری تأکید ویژهای دارد۳ بنابراین مسئولیتپذیری اجتماعی به عنوان عهدی نانوشته، مورد تأکید فراوان قرار خواهد گرفت.
۴. گرهخوردن مسئولیتهای فردی با مسئولیتهای اجتماعی
در نگاه وحیانی تکالیف عبادی فردی بدون انجام مسئولیتهای اجتماعی نهتنها ارزش ندارند، بلکه مایه شدت سرزنش انسان هستند؛ درحالیکه اهتمام به خدمات اجتماعی مصداق عمل صالح و میدان سبقت و همکاری است.
خداوند در سوره ماعون میفرماید: (فَوَیلٌ لِّلْمُصَلِّینَ * الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتهِمْ سَاهُونَ * الَّذِینَ