45
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

می‏کند و مدال‏هایی درخشان از عناوین برجستهٔ قرآنی همچون «مفلحون: رستگاران»،۱ «متقون: پرهیزکاران»،۲ «محسنون: نیکوکاران»،۳ «صالحین: درست‏کاران»،۴ «ولی الهی»،۵ «انصار الله»۶ را به گردن آنان می‏آویزد که نشان می‏دهد مسئولیت‏پذیری اجتماعی از نگاه قرآن امری بسیار ارزشمند است.

افزون بر اینها در برخی آیات با صراحت به ارزشمندی مسئولیت‏پذیری اجتماعی شده است. برای نمونه خداوند می‏فرماید: (وَلکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلائِکَةِ وَالْکِتابِ وَالنَّبِیینَ وَآتَی الْمالَ عَلی حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبی وَالْیتامی وَالْمَساکینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَالسَّائِلِینَ وَفِی الرِّقابِ؛۷ بلکه نیکی آن است که کسی به خدا و روز بازپسین و فرشتگان و کتاب [آسمانی] و پیامبران ایمان آوَرَد، و مال [خود] را با وجودِ دوست داشتنش، به خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و در راه‏ماندگان و گدایان و در [راهِ آزاد کردن] بندگان بدهد).

«بِرّ» در اینجا به معنای خیر و نیکی است.۸ خیر و نیکی نیز عنوانی برای امور باارزش و ارزنده است؛ لذا هر چه مصداق آن باشد ناگزیر ارزشمند تلقی خواهند شد. بنابراین در فرهنگ قرآنی کمک مالی نوع‏دوستانه رفتاری با ارزش قلمداد خوانده می‏شود.۹

اما آیا ارزش مسئولیت‏پذیری ذاتی آن است یا برخاسته از چیزی دیگر است؟ در این باره باید گفت بی‏تردید این ویژگی نفسانی ریشه در اموری همچون نوع‏دوستی فطری، حب نفس، حب الله، آرمان‏طلبی، محبت دیگران و اموری از این دست دارد و لذا چه‎بسا بتوان

1.. روم: ۳۸ و آل‏عمران: ۱۰۴.

2.. بقره: ۱۷۷.

3.. بقره: ۱۹۵.

4.. آل‏عمران: ۱۱۴.

5.. نساء: ۷۵.

6.. صف: ۱۴.

7.. بقره: ۱۷۷.

8.. زمخشری ، الکشاف، ج۱، ص۲۱۷؛ جوادی آملی، تسنیم، ج۹، ص۷۷.

9.. این در حالی است که برخی فیلسوفان غربی همچون نیچه غیرگرایی را محکوم و مورد انتقاد قرار می‏دهند و آن را ثمرۀ بی‏ارزشیِ خود شخص، خودگریزی و تنفر از خود تفسیر می‏کنند. (ر. ک: بکر، مجموعه مقالات فلسفه اخلاق برگرفته از دایرةالمعارف لارنس بکر، ج۱، ص ۱۲).


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
44

[حق] خویشاوند، فرمان می‏دهد). یا می‏فرماید: (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ؛۱ ای کسانی که ایمان آورده‏اید، پیوسته به عدالت قیام کنید)؛ یا (تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوی؛۲ در نیکوکاری و پرهیزگاری با یکدیگر همکاری کنید».

در همه این موارد و چندین آیهٔ دیگر۳ خداوند با امر به عدالت‏ورزی، احسان به دیگران، بخشش به خویشاوند، اقامهٔ عدالت و همکاری در نیکوکاری، ضمن بیان لزوم اقدام به این امور، از اهمیت و ارزش اقدام به آنها نیز خبر می‏دهد؛ چراکه لسان امر، بیانگر اهمیت انجام یک فعل نزد آمر است.

همچنین تکریم مسئولیت‏پذیران اجتماعی و ارائه آنها به عنوان الگوی جامعه اسلامی، تأکیدی دیگر بر ارزش بودن مسئولیت‏پذیری اجتماعی است. خداوند برای تحریک مسلمانان به لزوم «تلاش برای هدایت افراد جامعه» و بیان ارزش احساس مسئولیت نسبت به سعادت جامعه، الگوی‏هایی را ارائه می‏کند. از جمله این الگوها حبیب نجار، موحدی مسئولیت‏پذیر است.۴ یکی دیگر از این الگوها مؤمن آل‏فرعون است.۵ مؤمن آل فرعون در دفاع از دستگاه هدایت جامعه و در راه بیدارسازی جامعه، به‎تنهایی وارد صحنه شد و با دلسوزی هر چه تمام‏تر جامعه خود را ارشاد کرد.۶

وعده پاداش در برابر مسئولیت‏پذیری اجتماعی و مذمت مسئولیت‏گریزی از سوی خداوند در قرآن کریم نشانهٔ دیگری از ارزشمندی این امر است.۷

خداوند در برخی آیات نیز مسئولیت‏پذیران اجتماعی را با عناوینی ارزنده توصیف

1.. نساء: ۱۳۵.

2.. مائده: ۲.

3.. مزمل: ۲۰؛ اسراء: ۲۶؛ مؤمنون: ۹۶؛ روم: ۳۸؛ بقره: ۴۳ و ۲۸۶؛ انفال: ۱؛ آل عمران: ۲۰۰؛ نساء: ۳۵ و ۵۸؛ نور: ۳۲؛ مجادله: ۱۱؛ حجرات: ۹ ـ ۱۰.

4.. ر.ک: یس: ۲۰ ـ ۲۱.

5.. ر.ک: غافر: ۲۸ ـ ۳۰.

6.. برای مشاهده موارد بیشتر ر.ک: احقاف: ۲۹ ـ ۳۲؛ حشر: ۹ و صف: ۱۴.

7.. ر.ک: حدید: ۱۱. برای مشاهده موارد بیشتر ر.ک: بقره: ۶۰؛ آل‏عمران: ۱۵۷ و ۱۷۲؛ نساء: ۱۱۴؛ تغابن: ۱۷؛ توبه: ۱۱۱ و ۱۲۰.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2104
صفحه از 394
پرینت  ارسال به