در ضمن یک پایاننامه، راههای تقویت مسئولیتپذیری اجتماعی از نگاه وحیانی، در سه حوزه شناختی (نگرش)، انگیزشی و رفتاری مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد؛
ضمن یک پایاننامه، موانع مسئولیتپذیری اجتماعی از منظر قرآن کریم در دو حوزه: ۱. درونی، شامل سه بخش: الف) خُلقی (همچون ترس، عافیتطلبی، بخل، دنیاطلبی، سوءظن به خداوند، خودخواهی و خودکمبینی)، ب) اعتقادی (همچون باور به عدم مشیت الهی، جبرگرایی، کفر و باور به جدایی دین از سیاست) و ج) رفتاری (انزوای اجتماعی، ریا، فرافکنی، همرنگی با جماعت و تبذیر) و ۲. بیرونی (نظیر: تبلیغات مسموم، القائات شیطانی و سرزنش مسئولیتگریزان) بررسی و پژوهش شود؛
ضمن یک پژوهش قرآنمحور، کارکردهای اجتماعی مسئولیتپذیری اجتماعی (همچون کاهش شکاف طبقاتی، افزایش رفاه، کاهش پیامدهای فقر، پیروزی در عرصههای رویارویی، پیشگیری از سقوط جامعه، عزت و سربلندی جامعه، خنثا شدن توطئههای دشمنان، محک خوردن افراد، جلب نصرت و محبت الهی) و نیز کارکردهای فردی آن (همچون نجات، تعالی شخصیتی، رهایی از خسران، حیات پاکیزه، افزایش روزی، کنترل غرایز) دقیقتر بررسی شوند؛
ضمن یک پایاننامه، الزامات مسئولیتپذیری اجتماعی از نگاه قرآن در دو حوزه شخصی (همچون ایمان، خود را جای دیگران دیدن، صبر، خودباوری، سرعت و سبقت، آگاهی از زمان، شهامت، عقلانیت، توکل، سخاوت، آیندهنگری) و حکومتی (همچون حمایت از مسئولیتپذیران، تکریم و تشویق، مدیریت امکانات انسانی، تشکیل مراکز تحقیقاتی و تبلیغی) پژوهش شود؛
درباره «مسئولیتپذیری سیاسی» که شاخهای از مسئولیتپذیری اجتماعی است پژوهش مستقلی انجام گیرد و ابعاد مختلف این موضوع دقیقتر کنکاش گردد؛
ازآنجاکه مسئولیتهای مبارزاتی در شمار دشوارترین مسئولیتهای اجتماعی هستند و قرآن نیز به آن اذعان کرده است۱ از طرفی نیز عافیتطلبیها مانعی جدی بر سر راه اقدام به