337
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

غالباً مسئولیت‏های فردی مورد اهتمام و تأکید دانشمندان مسلمان و قرآن‏پژوهان بوده است؛ لذا اکنون بیشتر در بعد اجتماعی مشکل و کاستی وجود دارد تا بعد فردی. بنابراین حلقه مفقوده برای رسیدن به جامعه مطلوب قرآنی، پس از پیاده‏سازی مقررات اسلامی، «مساق» است؛ لذا نظریه مطرح شده در عصر حاظر به لحاظ عملیاتی کارآمد و راه‏گشاست.

اما در عرصه نظر و بحث نیز می‏توان چنین پاسخ داد که مسئولیت‏های اجتماعی از دو راه مسئولیت‏های فردی و الزامات فردی حرکت به سوی آرمان‏شهر را نیز احیا می‏کند؛ یکی به واسطه لزوم اتصاف فعالان اجتماعی به اوصاف نیکویی که خود مروج آن هستند درحالی‎که همین اتصاف، الهام‏بخش دیگران نیز خواهد بود؛ دوم بر اثر فعالیت اصلاح‏گرایانه مستقیم افراد مسئولیت‏پذیر، به‏تدریج الزامات فردی رسیدن به مدینه فاضله نیز در دیگر افراد جامعه تقویت می‏شود. به عنوان یک نمونه امام خمینی رحمه الله در ایران هم ظرفیت‏های اجتماعی جامعه ایرانی را شکوفا کرد و هم الهام‏بخش شکوفایی ظرفیت‏های فردی ایرانیان گردید.

لذا با اینکه پاسخ ما به چالش نخست منفی است، اما مساق به گونه‏ای طراحی شده است که تمامی نیازهای خود برای تحقق هدف نهایی‏اش را نیز تأمین می‏کند. بنابراین نظریه استنباطی نقض نخواهد شد.

جمع‏بندی و نتیجه‏گیری

آنچه در این فصل بررسی و تحلیل شد را می‏توان به شکل خلاصه چنین بیان کرد:

مدل، یک ساختار هندسی ساده شده از واقعیت است که در صدد نمایش انتزاعی اجزا و ارتباطات یک پدیده و روابط بین متغیرهای مختلف آن پدیده است. بنابراین مدل‏ها در صدد ساده‏سازی فهم واقعیت‏ها هستند و با حذف جزئیات و تمرکز بر موارد اصلی این کار را انجام می‏دهند.

تئوری مجموعه‏ای به‏هم‏پیوسته از مفاهیم، تعاریف و قضایاست که از طریق تشخیص روابط بین متغیرهای یک پدیده، دیدگاهی توصیفی، تعلیلی یا تحلیلی درباره آن ارائه می‏دهد.

مدل قرآنی مسئولیت‏پذیری اجتماعی از چهار بخش تشکیل شده است که به‏ترتیب


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
336

یا تنش‏های اعتقادی و تعارض ادیانی با مکانیسم‏های نهفته در انواع مسئولیت‏های اجتماعی، پیشگیری یا حل و فصل می‏‏شوند و نیازی به نفی مالکیت خصوصی و انکار وحدت دین حقیقی نیست.

بنابراین دیدگاه قرآن به جامعه آرمانی، دست‏کم در ۱. داشتن روش رسیدن به مقصود، ۲. مختصات روش و ۳. ویژگی‏های اساسی آرمان‏شهر خود، متفاوت با اندیشه‏هایی است که توسط بشر ساخته و پرداخته شده است.۱

اگر بخواهیم برای آرمان‏شهر قرآنی نامی انتخاب کنیم، می‏توان آن را «شهر تعاون» یا «شهر مسئولیت‏پذیران اجتماعی» نامید. براین‏اساس اگر اصل مسئولیت‏پذیری اجتماعی (آن‏گونه که مد نظر قرآن است) در جامعه نهادینه شود، همه مردم زندگی مادی و معنوی خوبی را تجربه خواهند کرد. رذایل اخلاقی (اعم از فردی و اجتماعی) و نیز آسیب‏های اجتماعی از جامعه رخت برخواهد بست. برابری، رفاه، امنیت و دیگر نیازهای بنیادین جامعه محقق خواهد شد و شهروندان چنین شهری به سعادت واقعی خواهند رسید.

در پایان به این اشکال می‏پردازیم که ممکن است در برابر نظریه استنباطی از قرآن سوال شود: آیا در جامعه‏ای که در آن افراد از ایمان بالا برخوردار نیستند یا سطح دانش آنها نازل است یا در انجام تکالیف دینی و رعایت مقررات اسلامی کاهل و سست هستند یا اهل کار، تولید و خلق ثروت نیستند، می‏توان با صِرف اهتمام ویژه به مسئولیت‏پذیری اجتماعی، آن جامعه را به یک جامعه آرمانی تبدیل کرد؟ اگر پاسخ منفی است، آیا نظریه استخراج‏شده نقض نمی‏شود؟

در پاسخ باید گفت: پاسخ پرسش نخست منفی است. در واقع وقتی جامعه آرمانی قرآنی تشکیل می‏شود که افراد جامعه در کنار انجام تکالیف و مسئولیت‏های فردی و نیز حاکمیت مقرارت اسلامی، به مسئولیت‏های اجتماعی اهتمام لازم را داشته باشند.

اما باید توجه داشت که پس از صدر اسلام و پیش از تجربه حکومت اسلامی در ایران،

1.. البته جا دارد مبتنی بر نظریه مسئولیت‏پذیری اجتماعی قرآنی این مطالعۀ تطبیقی، در پژوهشی مستقل و به شکل دقیق، همه‏جانبه و با نگاهی نقادانه ادامه یابد که مجال ویژه خود را می‏طلبد.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1907
صفحه از 394
پرینت  ارسال به