335
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

مارکس (م ۱۸۸۳م) مالکیت خصوصی نفی شده است و آنان معتقد به مالکیت اشتراکی هستند؛۱ چنان‎که در آرمان‏شهر افلاطون نیز در میان طبقه جنگاوران شاهد این نگاه هستیم؛۲ درحالی‎که از نگاه نظریه استنباطی، مشکل فقر و شکاف طبقاتی را باید با مسئولیت‏های اجتماعی نوع‏دوستانه و عدالت‏ورزی درمان کرد و نه با نفی مالکیت خصوصی.

ابونصر فارابی (م ۳۳۹ق) رهبر مدینه فاضله ترسیمی خود را در عصر نبود پیامبر۶ و جانشین خاص او، شورایی از فرهیختگان می‏داند۳ یا افلاطون در آرمان‏شهر خود فیلسوف و حکیم را شایسته رهبری می‏داند و قائل به نظریه فیلسوف‏شاه است؛۴ اما در نظریه قرآنی، نزدیک‏ترین فرد به ویژگی‏های رهبران الهی جامعه، با حمایت و فرمان‏برداری افراد جامعه، مدیریت کلان جامعه را به دست خواهد گرفت.

توماس مور در اتوپیای خود به دنبال نشاندن انسان به جای خداوند است؛۵ چراکه زمام سعادت انسان را به دست عقل معاش‏اندیش می‏داند؛ درحالی‎که در نظریه یادشده پاره‏ای مسئولیت‏های اجتماعی فرهنگ‏سازانه و حتی مبارزاتی وجود دارد که توحید و خداپرستی را مورد تأکید قرار می‏دهد.

همچنین مور نیز به مالکیت عمومی و مسکن اشتراکی باور دارد؛۶ چنان‎که در اتوپیای او نوعی پلورالیسم دینی ترویج می‏شود، آن هم یک پلورالیسم دینی که متأثر از پلورالیسم معرفتی و برخاسته از دوره رنسانس است و تحت تأثیر شکاکیت بسیار شدید دوره رنسانس قرار دارد.۷ این در حالی است که مالکیت اشتراکی و پلورالیسم در هندسه مسئولیت‏پذیری اجتماعی وحیانی جایی ندارد و از نگاه قرآن اختلافات طبقاتی، نزاع‏های مالی، فقر،

1.. حسینی، نیک‏شهر قدسی، ص۷۱ و ۸۴.

2.. افلاطون، جمهور، ص۲۹۶.

3.. فاربی، آراء اهل المدینه الفاضله، ص۱۳۰.

4.. افلاطون، جمهور، ص۳۱۵ـ۳۱۶.

5.. صیدلی، «بررسی تطبیقی روش‏‏شناسی اندیشه آرمان‏شهری در آراء فارابی و تامس مور‏»، ص۸۵ - ۸۶.

6.. مور، آرمانشهر، ۱۳۶۱، ص۶۹ - ۷۰.

7.. ر.ک: رامین، «ساختار معرفت در فرهنگ اتوپیای مور و آرمان‏شهر مهدوی»، ص۶۷.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
334

می‏سازد؛ بدون آنکه بکوشد راهکارهای تحول مدینه فاسده به مدینه فاضله و مسیر رسیدن به آن را نشان دهد.۱ البته احیاناً آنجا که معدود برنامه‏هایی را نیز مطرح کرده‏اند (همچون ایده‏های کارل مارکس و فرانسیس فوکویاما) همراه با اذعان به کاستی‏هایی است که آنها را گریزناپذیر قلمداد کرده‎‎اند و چنین طرح‏هایی را نهایت توان طراحی ذهن بشر خوانده‏اند.

تفاوت مهم دیگر نگرش قرآن به جامعه آرمانی (که از رهگذر مسئولیت‏پذیری اجتماعی خاص خود دنبال می‏کند) با اتوپیاهای اندیشمندان فلسفه و جامعه، در مختصات چنین آرمان‏شهری است. در واقع این اندیشمندان دستورالعمل‏هایی را بر اساس خرد فردی یا جمعی برای نابسامانی‏های اجتماعی ابداع کرده‏اند که اجزا و ویژگی‏های جامعه آرمانی مد نظرشان را به گونه‏ای خاص رقم زده است.

برای نمونه در مدینه فاضله افلاطون (م ۳۴۷ق.م) شاهد زنان اشتراکی، تحمیل همسران طبقه پایین و در نتیجه فروپاشی نظام خانواده، هستیم؛۲ چراکه افلاطون خواهان زایش نسلی درجه یک و کاستن از رقابت، کشمکش‏ و تنش‏هاست؛ حال آن که در نظریه وحیانی مسئولیت‏پذیری اجتماعی تأسیس و حفظ نظام خانواده مهم و موضوع بخشی از مسئولیت‏های اجتماعی است و از افراد جامعه خواسته شده به ازدواج بی‏همسران کمک کنند و خود را نسبت به حل تنش‏های میان همسران مسئول بدانند؛ چنان‎که برای مدیریت تنش‏های اجتماعی سازوکارهایی در مسئولیت‏های نوع‏دوستانه، پیوندسازانه و جامعه‏دوستانه در نظر گرفته است.

همچنین نظریه قرآنی برای پیدایش نسل‏های کارآمد و توانمند، به نقش‏آفرینی اجتماعی و شرکت در کارگاه انسان‏سازی مسئولیت‏پذیری اجتماعی تشویق و هدایت می‏کند؛ چنان‎که برای همین مقصود بر جایگاه نیک‏رفتاری، علم و فرهنگ در مسئولیت‏های اجتماعی تأکید می‏گردد.

در آرمان‏شهر توماس مور۳ (م ۱۵۳۵م)، شهر آفتاب کامپانلا (م۱۶۳۹م) و شهر آرمانی

1.. ر.ک: زرین‏کوب، تاریخ در ترازو، ص۲۳۲ - ۲۳۳.

2.. افلاطون، جمهور، ص۲۸۳ و ۲۸۷ - ۲۸۸؛ حسینی، نیک‏شهر قدسی، ص۴۵ـ۴۶.

3.. Thomas More

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2205
صفحه از 394
پرینت  ارسال به