و تربیت اخلاقی و معنوی مسئولیتپذیران اجتماعی است. در واقع مساق یک کارگاه انسانسازی و کلاس عملی اسلام برای تکامل است. این کارگاه خُلق و شخصیت آدمی را صیقل میدهد و زمینه سعادت ابدی را رقم میزند.
از این دریچه میتوان ادعا کرد که مسئولیتهای اجتماعی از نگاه قرآن یکی از ابزارهایی است که حقوق معنوی و اخلاقی انسانها را تأمین میکند. البته این حقوق غیر از حقوقی است که در بخش قبل مطرح شد. آن حقوق شامل همه افراد جامعه میگردد؛ خواه به مساق اقدام کنند و خواه بیاعتنا باشند. یعنی حتی مسئولیتگریزان، با مساق به حقوق خود در جامعه میرسند؛ اما این حقوق، ویژه مسئولیتپذیران اجتماعی است؛ یعنی به اندازه اقدام به مساق به حقوق معنوی خود میرسند.
تأمل در انواع مسئولیتهای اجتماعی وحیانی، بیانگر استیفای این حقوق معنوی است: ۱. حیات طیبه، ۲. سعادت، ۳. رشد معنوی، ۴. لذت معنوی، ۵. اخلاق حسنه، ۶. رهایی از رذایل اخلاقی، ۷. رشد روانی و شخصیتی، ۸. آرامش روحی، ۹. پاداش الهی.
البته چهبسا بتوان با تأمل بیشتر موارد دیگری را به این فهرست افزود.
در پایان، نگاهی به کارکردهای کلان مساق و عناوین فرعی آن نشان میدهد که مسئولیتهای اجتماعی از نگاه وحیانی، غالباً در خدمت ساختن دنیایی آباد است و ازاینرو جوامع سکولار و حتی لائیک نیز اگر بخواهند به اهداف مادی و دنیایی خود دست یابند با «مدل قرآنی مسئولیتپذیری اجتماعی» بهتر، زودتر و کاملتر به آن دست مییابند.
د - تبیین برایند کلی
بر اساس این مدل در پایان، برایند کلی مسئولیتپذیری اجتماعی وحیانی، تحقق یک جامعه مطلوب قرآنی یا همان «آرمانشهر قدسی» است.
به گزارش قرآن کریم جامعه نخستین اسلامی پیش از پیدایش، در کتابهای آسمانی قبل از قرآن وصف شده است. خداوند در این زمینه میفرماید: (وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوی عَلی سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ؛۱ مَثل آنها (پیامبر و اصحابش) در انجیل چون