جمعبندی و نتیجهگیری
با توجه به بررسیها و مطالعات این فصل روشن شد که مسئولیتهای اجتماعی عبارتاند از: گرایشها، مواضع یا اقداماتی (سلبی یا ایجابی) که عقلاً، عرفاً یا شرعاً انتظار میرود افراد جامعه برای حفظ یا بهبود زندگی جمعی، آنها را محقق سازند.
واضعان مسئولیتهای اجتماعی رسولان باطنی (عقل) و رسولان ظاهری (انبیا) هستند. طبق این پژوهش، مسئولیتهای اجتماعی که در قرآن مورد تصریح یا اشاره واقع شدهاند، به ۴۲ مورد میرسند که میتوان آنها را در شش دسته طبقهبندی کرد: ۱. مسئولیتهای نوعدوستانه، ۲. مسئولیتهای پیوندسازانه، ۳. مسئولیتهای فرهنگسازانه، ۴. مسئولیتهای جامعهدوستانه، ۵. مسئولیتهای سیاسی، ۶. مسئولیتهای مبارزاتی.
نخستین مسئولیتهای اجتماعی که در اوایل نزول قرآن مطرح میشوند مسئولیتهای نوعدوستانهاند که نشاندهنده اولویت آنها و لو در جوامع غیردینی است.
قرآن در قلمرو نوعدوستی، از سویی حمایت از اقشار ضعیف و محروم را مطالبه میکند و از سوی دیگر نیکی به والدین، خویشان، همسایگان دور و نزدیک، دوستان و همکاران نزدیک را.
فقرزدایی تنها یکی از اهداف کمکهای مالی انساندوستانه است و رشد انفاقکننده به عنوان هدفی بالاتر نیز مطرح است. همچنین عدالت اقتصادی و نفی شکاف طبقاتی نیز از اهداف لزوم انفاق است.
در حوزه تحکیم و ارتقای پیوندهای اجتماعی قرآن کریم تعامل نیکو با مردم، وحدت، حل تنشهای میان افراد و گروهها، مهربانی به همدیگر، پرهیز از نشر اخبار ظنی، حفظ آبروی افراد، پرهیز از انزوای اجتماعی و کمک به امر ازدواج در جامعه را مطالبه میکند.
همچنین قرآن کریم در قلمرو تقویت فرهنگ جامعه، امر به معروف، نهی از منکر، دعوت دیگر ملتها به ایمان، تجلیل جایگاه دانش و جهاد و نیز حمایت از ارباب دین و دیانت را مورد اهتمام قرار میدهد. بنابراین مسئولیتهای فرهنگسازانه از نگاه وحیانی یا از سنخ هدایت، ارشاد و سفارش مستقیم یا غیرمستقیم است یا از سنخ حمایت از نهادها و متولیان فرهنگی جامعه.
شاید علت اینکه «فرهنگ دینی» یکی از ارکان مسئولیتهای اجتماعی وحیانی قرار گرفته، این