دقیقتر بررسی خواهد شد.
در این راستا، قرآن مبارزه نظامی با کسانی که به افراد امت اسلامی ستم میکنند، در هر نقطهای از جهان را مسئولیتی بر عهده سایر جوامع اسلامی قلمداد نموده است.
این مسئله چنان مهم است که حتی در دوران مکی که هنوز دولت و ارتش اسلامی تشکیل نشده بود و حتی جنگ محدود نیز منتفی بود، خداوند به شکل مطلق یاری مسلمان مظلومی که طلب کمک میکند را یک مسئولیت اجتماعی معرفی میکند.
در سوره مکی شوری در توصیف مؤمنان راستین میفرماید: (وَالَّذِینَ إِذا أَصابَهُمُ الْبَغْی هُمْ ینْتَصِرُونَ؛۱ و کسانی که چون ستم بر ایشان رسد، یاری میطلبند).
این آیه خطاب به مسلمان مظلوم است و از او میخواهد که تسلیم ظلم نشود، بلکه از دیگران استمداد کند و دیگر مسلمانان را به یاری بطلبد. بنابراین بر دیگران که ندای کمکخواهی او را میشنوند لازم است به یاری او بشتابند وگرنه مکلف کردن مظلوم به یاریطلبی لغو خواهد بود؛ چنانکه قرآن صریحاً میفرماید: (إِنِ ٱسْتَنصَرُوكُمْ فِى ٱلدِّينِ فَعَلَیکُمُ النَّصْر؛۲ و اگر در [کار] دین از شما یاری جویند، یاری آنان بر شما واجب است).
اگر مسلمانان به این تکلیف الهی عمل کنند هیچ ستمکاری جرئت نخواهد کرد مسلمانی را مورد ستم خود قرار دهد؛ چراکه میداند باید با امتی بجنگد. اما پس از نزول این آیه مکی، قرآن در دوران مدینه، زمانی که حکومت و سرزمین اسلامی معنا و مفهوم یافت به شکل صریح بر مبارزه در راه رفع ظلم از مسلمانان مظلومِ خارج از مرزهای دولت اسلامی تأکید میکند و در این زمینه میفرماید: (وَما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالْوِلْدانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَاجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِیًّا وَاجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِیراً؛۳ و چرا شما در راه خدا [و در راه نجاتِ] مردان و زنان و کودکان مستضعف نمیجنگید؟ همانان که میگویند: پروردگارا، ما را از این