311
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

دقیق‏تر بررسی خواهد شد.

در این راستا، قرآن مبارزه نظامی با کسانی که به افراد امت اسلامی ستم می‏کنند، در هر نقطه‏ای از جهان را مسئولیتی بر عهده سایر جوامع اسلامی قلمداد نموده است.

این مسئله چنان مهم است که حتی در دوران مکی که هنوز دولت و ارتش اسلامی تشکیل نشده بود و حتی جنگ محدود نیز منتفی بود، خداوند به شکل مطلق یاری مسلمان مظلومی که طلب کمک می‏کند را یک مسئولیت اجتماعی معرفی می‏کند.

در سوره مکی شوری در توصیف مؤمنان راستین می‏فرماید: (وَالَّذِینَ إِذا أَصابَهُمُ الْبَغْی هُمْ ینْتَصِرُونَ؛۱ و کسانی که چون ستم بر ایشان رسد، یاری می‏طلبند).

این آیه خطاب به مسلمان مظلوم است و از او می‏خواهد که تسلیم ظلم نشود، بلکه از دیگران استمداد کند و دیگر مسلمانان را به یاری بطلبد. بنابراین بر دیگران که ندای کمک‏خواهی او را می‏شنوند لازم است به یاری او بشتابند وگرنه مکلف کردن مظلوم به یاری‏طلبی لغو خواهد بود؛ چنان‎که قرآن صریحاً می‏فرماید: (إِنِ ٱسْتَنصَرُوكُمْ فِى ٱلدِّينِ فَعَلَیکُمُ النَّصْر؛۲ و اگر در [کار] دین از شما یاری جویند، یاری آنان بر شما واجب است).

اگر مسلمانان به این تکلیف الهی عمل کنند هیچ ستمکاری جرئت نخواهد کرد مسلمانی را مورد ستم خود قرار دهد؛ چراکه می‏داند باید با امتی بجنگد. اما پس از نزول این آیه مکی، قرآن در دوران مدینه، زمانی که حکومت و سرزمین اسلامی معنا و مفهوم یافت به شکل صریح بر مبارزه در راه رفع ظلم از مسلمانان مظلومِ خارج از مرزهای دولت اسلامی تأکید می‏کند و در این زمینه می‏فرماید: (وَما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالْوِلْدانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَاجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِیًّا وَاجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِیراً؛۳ و چرا شما در راه خدا [و در راه نجاتِ‏] مردان و زنان و کودکان مستضعف نمی‏جنگید؟ همانان که می‏گویند: پروردگارا، ما را از این

1.. شورا: ۳۹.

2.. انفال: ۷۲.

3.. نساء: ۷۵.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
310

به سفارش قرآن۱ آن را می‏پذیرد؛ اما این غیر از «عقب‏نشینی مدیریت شده» است بلکه اینجا مصداق «مدیریت دشمن برای عقب‏نشینی» است.

همچنین باید افزود آنچه روح مقاومت را در دل افراد جامعه و کالبد امت اسلامی می‏دمد ایمان به نصرت الهی است. خداوند بعد از فرمان به سرکوب قطعی دشمن فرمود: (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ؛۲ ای کسانی که ایمان آورده‏اید! اگر [آیین] خدا را یاری کنید، شما را یاری می‏کند و گام‏هایتان را استوار می‏دارد). و نیز بعد از فرمان به دفاع فرمود: (وَ لَيَنصُرَنَّ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ ٱللَّهَ لَقَوِىٌّ عَزِيزٌ).۳

البته از نگاه وحیانی مقاومت با همه ابعاد آن ملزومات دیگری نیز دارد؛ نظیر حفظ وحدت۴، تلاش و همت گروهی۵، هوشمندی در برابر تحرکات دشمن۶، توانمندسازی نظامی۷ و فرمان‏برداری از فرمانده.۸

۷. نبرد در راه رهایی مسلمانان تحت ستم۹

از زاویه نگاه این پژوهش به آموزه‏های وحیانی، می‏توان ادعا کرد قرآن کریم با تشریع برخی از مسئولیت‏های اجتماعی، برای امت اسلام یک شبکه حمایتی چندبعدی و مستحکم را پیش‏بینی کرده است که سبب نوعی هم‏افزایی میان افراد امت اسلامی در هر نقطه‏ای از کره زمین می‏شود. یکی از ابعاد این شبکه حمایتی بُعد نظامی آن است که در ادامه بیشتر و

1.. نساء: ۹۰.

2.. محمد: ۷.

3.. حج: ۴۰.

4.. انفال: ۴۶.

5.. ر.ک: نور: ۶۲.

6.. ر.ک: نساء: ۸۳.

7.. انفال: ۶۰.

8.. بقره: ۲۴۹ و مائده: ۲۴.

9.. در این ایامی که مشغول نگارش این عنوان هستم خبر شهادت فرمانده سپاه قدس، سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی داده شد. سرداری مسئولیت‏شناس که در راه رهایی مسلمانان تحت ستم، عمری مجاهدت کرد. روحش شاد و راهش پررهرو باد.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1842
صفحه از 394
پرینت  ارسال به