خواهد شد. بنابراین آموزهخوانی و دادهپردازی از غنای لازم برخوردار است. البته اذعان میشود که در فهم جامعهشناختی آیات با محدودیتهایی روبهروست.
گفتنی است در این شیوهٔ تفسیر موضوعی (تمر) با انتخاب آیات موضوع، بخشهای آیه (به شکل کلی و جزئی) عنوانگذاری، مفهومپردازی و آموزهخوانی میشود و سپس مفاهیم و عناوین، در دستههای کلیتر و انتزاعیتر، به شکل منطقی و هماهنگ مقولهبندی میگردد تا زمینه برای تحلیل واقعی و جامع از موضوع فراهم گردد. البته این روند، ذیل مقولههای قطعی نیز مکرر تکرار و بازنگری میشود تا شناخت دقیقتر و کاملتری از ریزموضوعات حاصل شود.
همچنین باید افزود منطق فهم و تفسیر متن، نقش مهمی در استنباط توصیف جامع قرآنی دارد لذا ضمن اذعان به منطق مشهور و متداول مفسران امامیه، در کتاب تفسیر موضوعی روایی به اصول و مبانی تفسیری ویژهای نیز اشاره شده که در این پژوهش به کار گرفته شده است؛ همچون: امکان رهایی آیات و عبارتهای قرآنی از پیوندهای متنی و فرامتنی و نیز مراد بودن تمامی دقایق، اشارات و تناسبات درونی آیات.۱
۲. مقولهبندی مفاهیم
مراد از مقولهبندی مفاهیم انجام دو کار اساسی است: نخست شناسایی مقولههای اصلی و فرعی؛ و دوم طبقهبندی مقولات اصلی.
برای شناسایی مقولههای اصلی و فرعی چنانکه در روش تحلیل محتوای کیفی آمده است ابتدا با کدگذاری باز۲ به حداکثر عناصر اصلی موضوع میرسیم و سپس با کدگذاری محوری به تقلیل و فروکاستن از کدها به سمت تعیین کدهای محوری و جامعتر حرکت میکنیم تا نهایتاً بتوانیم مقولههای اصلی را از مقولههای فرعی بازشناسیم. گفتنی است در این مرحله آنچه مبنای کدگذاری تلقی میشود «مضمون» آیات درباره موضوع و بخشهای آنهاست؛ خواه کدهای برگزیده درون آیه ذکر شده باشند و خواه انتزاعی باشند.