307
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

آن‏قدر در زمینه توان نظامی و قوت استدلال، قوی باشد که دشمنان فکر نفوذ و سلطه بر شما را نکنند؛ یعنی همچون سدی محکم و پولادین در مقابل دشمنان باشند.۱

جالب است که در ادامه همین آیه خداوند توصیفی از جامعه اسلامی ارائه می‏کند که در همین راستا، گویای مسئولیت تلاش برای پیشرفت روزافزون و سریع جامعه و نظام اسلامی است. خداوند می‏فرماید: (وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوی‏ عَلی‏ سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ؛۲ و داستان آنان در انجیل مانند کِشته‏ای است که جوانه‏اش را برآورد و آن را نیرومند گرداند و ستبر شود و بر ساقه‏هایش راست ایستد، به گونه‏ای که دهقانان را به شگفتی آورد. [خداوند این گونه خواسته] تا کافران را با آنها به خشم انگیزد).

بر اساس اشاره این سخن الهی، از مسئولیت‏های اجتماعی مورد تأکید قرآن، رشد و پیشرفت سریع و روزافزون در همه عرصه‏هاست؛ به شکلی که جامعه اسلامی ستبر و بادوام و انبوه شود و استخوانی در گلوی کفار خارج از جامعه ایمانی گردد؛ چون چنین جامعه‏ای الگویی جذاب ارائه می‏دهد که همگان را مجذوب خود می‏کند و در نتیجه بازار کفر و بی‏ایمانی کساد می‏گردد.

در آیه‏ای مشابه نیز خداوند در وصف جامعه آرمانی اسلام می‏فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‏اید، هر کس از شما از دین خود برگردد، به‏زودی خدا گروهی [دیگر] را می‏آورد که آنان را دوست می‏دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند. در برابر مؤمنان، فروتن، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند. در راه خدا جهاد می‏کنند و از سرزنش هیچ ملامتگری نمی‏ترسند».۳

توصیفی که در این آیه مطرح شده (أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرین)۴ است و «عزت» نیز به لحاظ لغوی مترادف با «شدت»، و به معنای قدرت و صلابت است.۵ بنابراین خداوند با اِخبار در مقام اِنشا، از اهل ایمان خواسته در برابر دشمنان کافر خود محکم، مقتدر و نفوذناپذیر باشند؛ ازاین‎رو لازم است افراد جامعه در مسیر رسیدن به این آرمان از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

1.. جوادی آملی، تفسیر سوره فتح، جلسه نهم: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵.

2.. فتح: ۲۹.

3.. مائده: ۵۴.

4.. همان.

5.. ر.ک: ابن‏فارس، معجم مقاییس، ج۴، ص۳۸.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
306

تضمین خواهد کرد.

خداوند در ادامه این آیه می‏فرماید: «و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، به طور کامل به شما بازگردانده می‏شود، و به شما ستم نخواهد شد».۱

عبارت پایانی آیه را که خبر از نفی ظلم می‏دهد، می‏توان به دو گونه فهم کرد: یکی متناسب با عبارت قبلش که خداوند وعده جبران اموال صرف شده برای تقویت بنیه دفاعی مسلمانان را می‏دهد؛ یعنی هر آنچه در این راه هزینه کنید به شما بازمی‏گردد، بدون اینکه حق صاحب حقی پایمال شود؛۲ دیگری اینکه «وَأَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ» بار سیاسی داشته باشد یعنی اگر به این مسئولیت عمل شود سایه ظلم بدخواهان از سر جامعه اسلامی کوتاه می‏شود. اگر یک ارتش آماده و سپاه مقتدر داشتید کسی نمی‏تواند بر کشور شما بتازد و میهن شما را زیر سلطه خود قرار بدهد و بر شما ظلم کند.۳

افزون بر این آیه، خداوند در وصف پیامبر و یاران ایشان (به عنوان امت اسلامی) می‏فرماید: (أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ؛۴ در برابر کفار مقتدر و استوار هستند).

شدت در لغت به معنای صلابت است۵ و رجل شدید به معنای مرد قوی است.۶

صاحب معجم المقاییس بن‏مایه معنایی آن را قدرت و قوت می‏داند.۷ در قرآن کریم نیز این ماده به معنای صلابت، استواری، استحکام و نفوذناپذیری بسیار به کار رفته است.۸

بنابراین این وصف نه به معنای خشونت‏گرایی است و نه به معنای جنگ‏طلبی است بلکه به معنای صلابت، اقتدار و نفوذناپذیری است؛ یعنی لازم است جامعه و نظام اسلامی

1.. انفال: ۶۰.

2.. ر.ک: المیزان، ج۹، ص۱۱۷).

3.. ر.ک: جوادی آملی، تسنیم، ص۳۲، ص۶۳۹ و ۶۴۷.

4.. فتح: ۲۹.

5.. فراهیدی، العین، ج۶، ص۲۱۳؛ ابن‏منظور، لسان العرب، ج۳، ص۲۳۲.

6.. ابن‏منظور، لسان العرب، ج۳، ص۲۳۳.

7.. ابن فارس، معجم المقاییس، ج۳، ص۱۷۹.

8.. ر.ک: یونس: ۸۸؛ ص: ۲۰؛ هود: ۸۰ و نبا: ۱۲.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2012
صفحه از 394
پرینت  ارسال به