میکند، اما این کار را از کانال شما و به دست شما انجام میدهد و اوست که شما را بر آنان پیروز میگرداند.
این نگاه سبب میشود مبارزان عرصه نبرد از هیچ پیروزی مغرور و فریفته نگردند و همیشه خود را نیازمند امداد و نصرت الهی ببینند.
همچنین در داستان مبارزه طالوت در برابر دشمنان بنیاسرائیل که آنان را از خانه و کاشانه خود بیرون رانده بودند، میخوانیم: (فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ؛۱ پس [طالوت و سپاهیانش] آنان را به اذن خدا شکست دادند).
در این آیه نیز اشارهای میشود به اینکه مبارزان عرصه دفاع باید بدانند به اذن و خواست الهی است که پیروزی قسمت آنان میشود؛ لذا نباید به قدرت و فتح خود مغرور گردند.
۲. کمک به جبهههای نظامی
دومین مسئولیت مبارزاتی مورد توجه قرآن کمک به جبهههای نبرد است. واضح است که همه مخاطبان مسئولیتهای مبارزاتی به لحاظ قدرت جسمانی یا مشغولیتهای ضروری یا... امکان حضور در میدان نظامی را ندارند، اما بسیاری از این افراد هستند که میتوانند با مال خود در جبهههای نظامی مشارکت داشته باشند. ازاینرو مسئولیتی که متوجه آنان است هزینه کردن برای تقویت جبهه جنگ است.
خداوند به شکل صریح درباره هزینه جهت کمک به میدانهای نظامی میفرماید: (وَما لَکُمْ أَ لَّا تُنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ؛ و شما را چه شده که در راه خدا انفاق نمیکنید؟).
اینکه مراد از انفاق در اینجا چیست، ادامه آیه آن را تبیین میکند. خداوند در ادامه میفرماید: (لا یسْتَوِی مِنْکُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَقاتَلَ أُولئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذینَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَقاتَلُوا؛۲ کسانی از شما که پیش از فتح [مکه] انفاق و جهاد کردهاند، [با دیگران] یکسان نیستند. آنان از [حیث] درجه بزرگتر از کسانیاند که بعداً به انفاق و جهاد پرداختهاند).
عطف قتال بر انفاق دلالت دارد بر اینکه مراد از «انفاق در راه خدا» در این آیه، کمک به