یقاتِلُونَکُمْ؛۱ و در راه خدا، با کسانی که با شما میجنگند، بجنگید).
بر اساس قید «فِی سَبِیلِ اللهِ» در این آیه، نخستین ضابطه در دفاع این است که افراد باید با غرض الهی درست وارد میدان شوند. یعنی هدف از مبارزه با مهاجمان به سرزمینهای اسلامی گسترش قوانین الهی، بسط توحید، دفاع از حق و ریشهکن ساختن ظلم و فساد باشد.۲
به دیگر بیان حتی دفاع از جان، مال و وطن باید با انگیزه الهی باشد یعنی چون خداوند به این امر راضی و خرسند است و سبب پیشبرد اهداف الهی میگردد به آن اقدام گردد.
خداوند در قرآن کریم دفاع اهل ایمان در برابر دشمنان خود را یاری خود قلمداد میکند و میفرماید: «و اگر خدا بعضی از مردم را با بعض دیگر دفع نمیکرد، صومعهها و کلیساها و کنیسهها و مساجدی که نام خدا در آنها بسیار برده میشود، سخت ویران میشد، و قطعاً خدا به کسی که او را یاری میکند، یاری میدهد».۳
تعبیر (وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُه)۴ افزون بر بشارت به مسئولیتپذیران عرصه دفاع و اعطای مدال یاریگران الهی، نوعی تبیین ماهیت عمل مسئولانه مبارزان نیز هست و در دل خود این پیام را دارد که مبارزه دفاعی از سرزمینهای اسلامی را باید یاری الهی و دین او دانست.
اثر چنین انگیزهای آن است که افراد در همه عملکردهای خود خداوند را در نظر میگیرند و در برخورد با اسیران، غیرنظامیان، مزارع و مراتع، آب، نحوه جنگ با دشمن و... از آنچه مورد رضایت الهی نیست خودداری میکنند؛ بنابراین آب آشامیدنی سرزمین دشمن را مسموم نمیسازند، مزارع و مراتع آنان را به آتش نمیکشند، بیگناهان را نمیکشند و....
ب - عدم تعرض به غیرنظامیان
دومین امری که قرآن تأکید دارد باید در دفاع رعایت شود، عدم تعرض به بیگناهان، بیخبران، زنانی که نمیجنگند، کودکان، پیران، بیماران و امانخواهان است؛ چراکه خداوند