برخی آیات آشکارا دلالت بر لزوم مبارزه دفاعی دارد و به شکلی روشن این مسئولیت را تکلیف کرده است. برای نمونه خداوند در سوره بقره میفرماید: (وَقاتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ الَّذینَ یقاتِلُونَکُمْ وَلا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدینَ؛۱ و در راه خدا، با کسانی که با شما میجنگند، بجنگید).
همچنین خداوند در گزارشی که مربوط به واکنش منافقان در برابر این مسئولیت است، میفرماید: (قِیلَ لَهُمْ تَعالَوْا قاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا؛۲ به ایشان گفته شد: بیایید در راه خدا بجنگید یا دفاع کنید).
این آیه میفرماید به منافقان گفته شد که یا به خاطر خدا بجنگید یا دستکم به خاطر دفع خطری که شما و سرزمین شما را تهدید میکند نبرد کنید.۳ لذا این گزارش قرآنی به شکل ضمنی بیانگر لزوم دفاع در برابر دشمنان است که بر عهده همه افراد جامعه اسلامی قرار دارد.
اخلاقیات دفاع
از نگاه وحیانی اخلاق باید همیشه در انجام مسئولیتهای اجتماعی رعایت شود و نمیتوان به بهانه مسئولیت، اخلاق را نادیده گرفت. به دیگر بیان همه ابعاد مسئولیتهای اجتماعی دارای «پیوست فرهنگی» هستند و با رعایت آنها ضمن تسهیل اقدام مسئولانه از آسیبها نیز جلوگیری میشود و اهداف مورد نظر بهتر محقق میشوند.
ریزبینی در آیاتِ مسئولیتهای اجتماعی، نشان میدهد هر مسئولیتی الزامات اخلاقی خود را دارد. با این همه گاه این الزامات به شکل پررنگتری در آیات طرح شده و گاه خیر.
الزامات اخلاقی دفاع، که عملاً عمده مبارزات جامعه اسلامی را تشکیل میدهد، به شکل پررنگی در قرآن کریم مورد توجه واقع شده است که عبارتاند از:
الف - انگیزه الهی
خداوند در نخستین آیه گویای مسئولیت دفاعی میفرماید: (وَقاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ