295
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

دور شود و با قدرتی منحصربه‏فرد وارد کارزار شوند و در برابر دشواری‏ها تسلیم نشوند.

خداوند در داستان طالوت می‏فرماید یاران معتقد او زمانی که با انبوه دشمن روبه‏رو شدند مقهور عِده و عُده آنان نشدند، بلکه گفتند: (کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ؛۱ بسا گروهی اندک که بر گروهی بسیار، به اذن خدا پیروز شدند).

این سخن بیانگر عمق توکل آنان بر خداوند و ایمان به حاکمیت خواست الهی است. به دیگر بیان آنان خداوند را مسبب‏الاسباب می‏دانستند و این همان معنای توکل بر خداوند است.۲

ج - صبر

عنصر دیگری که تضمین‎کننده پیروزی در میدان مبارزه است، شکیبایی و بی‏طاقت نشدن هنگام مواجهه با سختی‏های جنگ و درگیری است. خداوند در کشاکش جنگ‏های صدر اسلام یک ضابطه قرآنی را برای آنان ترسیم می‏کند و می‏فرماید: (یا أَیُّهَا النَّبِی حَرِّضِ الْمُؤْمِنینَ عَلَی الْقِتالِ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَینِ وَإِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَةٌ یَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذینَ کَفَرُوا؛۳ ای پیامبر، مؤمنان را به جهاد برانگیز. اگر از [میان‏] شما بیست تن، شکیبا باشند بر دویست تن چیره می‏شوند، و اگر از شما یکصد تن باشند بر هزار تن از کافران پیروز می‏گردند).

د - هوشیاری در برابر جنگ روانی

پیروزی در مبارزه سخت بدون توجه به جبهه جنگ روانی و مبارزه تبلیغاتی ممکن نیست و باید در کنار جهاد نظامی، دفاع از میهن و مبارزه با ظلم از مقابله با جنگ روانی دشمن و توطئه‏های تبلیغاتی او نیز غافل نبود.

خداوند درباره تأثیر نپذیرفتن از تبلیغات مسموم منافقان و بازی نکردن در میدان دشمن می‏فرماید: (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ کَفَرُوا وَقالُوا لِإِخْوانِهِمْ إِذا ضَرَبُوا فِی الْأَرْضِ أَوْ کانُوا

1.. بقره: ۲۴۹.

2.. همچنین ر.ک: مائده: ۲۳ و آل‏عمران: ۱۶۰ و ۱۷۳.

3.. انفال: ۶۵.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
294

می‏کند که هیچ سدی مانع نفوذ آنان نخواهد شد؛ خلأ کمبود یا ضعف تجهیزات و ادوات را پوشش می‏دهد؛ جان‏فشانی و از خودگذشتگی را به اوج خود می‏رساند و ترس از مرگ را به‏کلی محو می‏گرداند.

مطالعه آیاتی که در قرآن کریم درباره پیروزی اهل ایمان بیان شده پر از گزارش‏هایی است درباره معنویت سپاهیان اسلام.

برای نمونه در داستان پیروزی بنی‏اسرائیل بر جالوت آمده است هنگامی که بنی‏اسرائیل با جالوت و سپاه او روبه‏رو شدند و گفتند: (رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَینا صَبْراً وَثَبِّتْ أَقْدامَنا وَانْصُرْنا عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرِینَ؛۱ پروردگارا، بر [دل‏های‏] ما شکیبایی فرو ریز، و گام‏های ما را استوار دار، و ما را بر گروه کافران پیروز فرمای).

این صحنه به ما درس دعا و استمداد از قدرت لایزال الهی در میدان نبرد را می‏دهد. چنان‎که خداوند در گزارش صحنه‏ای دیگر از جنگ بدر (که به پیروزی مسلمانان انجامید) می‏فرماید: (إِذْ تَسْتَغیثُونَ رَبَّکُمْ فَاسْتَجابَ لَکُمْ أَنِّی مُمِدُّکُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُرْدِفینَ؛۲ [به یاد آورید] زمانی را که پروردگار خود را به فریاد می‏طلبیدید، پس دعای شما را اجابت کرد که: "من شما را با هزار فرشته پیاپی، یاری خواهم کرد").

جالب است که افزون بر این صحنه‏های تاریخی، خداوند در این باره دستور صریح نیز صادر فرموده است: (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا لَقَیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛۳ ای کسانی که ایمان آورده‏اید! هنگامی که (در میدان نبرد) با گروهی رو به رو می‏شوید، ثابت قدم باشید! و خدا را فراوان یاد کنید، تا رستگار شوید!).

یکی از ابعاد مهم معنویت، توکل است. توکل یعنی اعتماد به قدرت بی‏پایان خداوند و ایمان به حاکمیت خواست او.۴ این نگاه و باور سبب می‏شود ترس و اضطراب از رزمندگان

1.. بقره: ۲۵۰.

2.. انفال: ۹.

3.. انفال: ۴۵.

4.. ر.ک: نراقی، جامع السعادات، ج۳، ص۲۱۸ - ۲۱۹ و ۲۲۶.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1909
صفحه از 394
پرینت  ارسال به