نیز سازگار نیست؛ چراکه سیاق آیات قبل و بعد نشان میدهد این آیه درباره مشرکانی است که با اسلام درگیری و نزاع مسلحانه دارند، نه مطلق کافران و مشرکان.۱
همچنین خداوند درباره تلاش کافران در برابر دعوت حق و دین الهی میفرماید آنان اموالی را در راه مسدود کردن دین الهی و مبارزه با آن هزینه میکنند، ولی در نهایت مغلوب طرفداران حق میگردند.۲ در ادامه این آیات خداوند میفرماید: اگر این افراد دست از کفر و دشمنی با اسلام برداشتند بخشوده میشوند وگرنه محکوم به هلاکت هستند.۳ آنگاه میفرماید: (وَقاتِلُوهُمْ حَتَّی لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّهِ؛۴ و با آنان بجنگید تا فتنهای بر جای نماند و دین یکسره از آنِ خدا گردد).
چنانکه روشن است این آیات نیز به قرینه «ثُمَّ یُغْلَبُون»۵ (ولی در نهایت مغلوب طرفداران حق میگردند) و سیاق قبل و بعد، درباره کفار مکه است که به درگیری مسلحانه با مسلمانان برخاسته بودند و البته شامل هر دولت کافری که به جنگ با اسلام بپردازد نیز میشود.
انواع مبارزات در قرآن
با توجه به آنچه تا کنون آمد و نیز مسئولیتهای مبارزاتی که در ادامه بررسی خواهد شد، از نگاه وحیانی چهار نوع مبارزه سخت در قلمرو مسئولیتهای افراد جامعه اسلامی قرار دارد:
الف - دفاعی
مراد، دفاع از سرزمین و جامعه اسلامی در برابر تعرض دشمنان به مرزهای دولت اسلامی است.۶
ب - آزادیبخش (برونمرزی)
مراد از اینگونه مبارزات، مبارزه برای آزاد کردن مسلمانان مستضعفی است که در گوشه و