291
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

نیز سازگار نیست؛ چراکه سیاق آیات قبل و بعد نشان می‏دهد این آیه درباره مشرکانی است که با اسلام درگیری و نزاع مسلحانه دارند، نه مطلق کافران و مشرکان.۱

همچنین خداوند درباره تلاش کافران در برابر دعوت حق و دین الهی می‏فرماید آنان اموالی را در راه مسدود کردن دین الهی و مبارزه با آن هزینه می‏کنند، ولی در نهایت مغلوب طرفداران حق می‏گردند.۲ در ادامه این آیات خداوند می‏فرماید: اگر این افراد دست از کفر و دشمنی با اسلام برداشتند بخشوده می‏شوند وگرنه محکوم به هلاکت هستند.۳ آن‏گاه می‏فرماید: (وَقاتِلُوهُمْ حَتَّی لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّهِ؛۴ و با آنان بجنگید تا فتنه‏ای بر جای نماند و دین یکسره از آنِ خدا گردد).

چنان‏که روشن است این آیات نیز به قرینه «ثُمَّ یُغْلَبُون‏»۵ (ولی در نهایت مغلوب طرفداران حق می‏گردند) و سیاق قبل و بعد، درباره کفار مکه است که به درگیری مسلحانه با مسلمانان برخاسته بودند و البته شامل هر دولت کافری که به جنگ با اسلام بپردازد نیز می‏شود.

انواع مبارزات در قرآن

با توجه به آنچه تا کنون آمد و نیز مسئولیت‏های مبارزاتی که در ادامه بررسی خواهد شد، از نگاه وحیانی چهار نوع مبارزه سخت در قلمرو مسئولیت‏های افراد جامعه اسلامی قرار دارد:

الف - دفاعی

مراد، دفاع از سرزمین و جامعه اسلامی در برابر تعرض دشمنان به مرزهای دولت اسلامی است.۶

ب - آزادی‏بخش (برون‏مرزی)

مراد از این‏گونه مبارزات، مبارزه برای آزاد کردن مسلمانان مستضعفی است که در گوشه و

1.. همچنین ر. ک: ممتحنه: ۸ - ۹.

2.. ر.ک: انفال: ۳۶.

3.. ر.ک: همان و طباطبائی، المیزان، ج۹، ص۷۵.

4.. انفال: ۳۹.

5.. انفال: ۳۶.

6.. ر.ک: بقره: ۱۹۰ و حج: ۳۹.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
290

کیان اسلام، سبب تضعیف بت‏پرستی و برچیدن شدن تدریجی بساط کفر نیز می‏شود. یعنی یکی از اهداف ضمنی مبارزه با دشمنان اسلام، کفرستیزی است.

خداوند پس از دستور به دفاع در برابر حملات کفار مکه۱ و نیز برخورد شدید برای ریشه کردن دشمنی آنان۲ می‏فرماید: (وَقاتِلُوهُمْ حَتَّی لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ لِلَّهِ؛۳ با آنان بجنگید تا دیگر فتنه‏ای نباشد، و دین، مخصوص خدا شود).

خداوند در این آیه دستور می‏دهد با آنان بجنگید تا فتنه از میان برود و اسلام استقرار یابد. بنابراین جنگ با دشمنان اسلام و بت‏پرستان محارب، سبب نابودی آنان و استقرار دین الهی در سرزمین‏های تحت حاکمیت آنان می‏گردد؛ چراکه با کنار رفتن قوای نظامی دشمنان اسلام و نابودی نظام حاکم آنان، از سویی عوامل اجبارکننده یا الهام کننده بت‏پرستی و کفر نظیر نمادهای بت‏پرستی از میان می‏رود و از دیگر سو زمینه برای تبلیغ و ترویج آیین خداپرستی فراهم می‏گردد و حقِ برخورداری مردمِ تحت حاکمیت کفر از حیات معنوی، در سایه پذیرش واقعی اسلام احقاق می‏شود.۴

کاربرد واژه «فتح» در قرآن کریم برای این منظور۵ خود بیانگر این است که این‏گونه جنگ‏ها دروازه‏های ورود آیین حق را به سوی ساکنان آن منطقه باز می‏کرده است.

گفتنی است که این بیان (نفی کفر و بت‏پرستی در ضمن جهاد دفاعی) با ظاهر آیه و سیاق آیات قبلی و بعدی سازگارتر است. البته برخی این آیه را دال بر لزوم جنگ ابتدایی با مطلق کفار و نفی بت‏پرستی با استفاده از مبارزه سخت با آنان (جهت تن دادن به اسلام و لو در حد اسلام ظاهری) دانسته‏اند؛۶ ولی به نظر می‏رسد این تبیین (افزون بر ارائه چهره‏ای نامناسب از اسلام) با سیاق آیات

1.. بقره: ۱۹۰.

2.. بقره: ۱۹۱.

3.. بقره: ۱۹۳.

4.. ر.ک: طباطبائی، المیزان، ج۲، ص۶۶ - ۶۸؛ مطهری، مجموعه آثار، ج۲۰، ص۲۴۴ - ۲۴۵ و ۲۴۹-۲۵۱؛ جوادی آملی، تسنیم، ص۹، ص۵۸۶.

5.. حدید: ۱۰ و نصر: ۱.

6.. ر.ک: فاضل، مشروعیت جهاد ابتدایی در قرآن کریم، ۱۳۹۷ش: ۲۶، ۷۶، ۱۳۶ـ ۱۳۷ و ۵۳۹ـ۵۴۰.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1994
صفحه از 394
پرینت  ارسال به