29
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

نگارنده در باب مباحث نظری و عملی تفسیر موضوعی، به منظور مدل‏پردازی قرآنی، فرایندی شش‏مرحله‏ای پیش‏بینی شده که عبارت‏اند از:

۱. توصیف قرآنی موضوع

نخستین مرحله «فرایند مدل‏پردازی قرآنی» رسیدن به توصیفی جامع از همه ابعاد موضوع در قرآن کریم است. برای این منظور از روش تفسیر موضوعی استفاده می‏شود که خود دارای فرایندی تعریف شده است.

در پژوهش حاضر «مسئولیت‏پذیری اجتماعی افراد»، موضوعی برون‏قرآنی تلقی می‏شود و یکی از مشکلات تفاسیر موضوعی برون‏قرآنی، نبود یا نوپا بودن مباحث روش‏شناسی آن است؛ چراکه هنوز شیوه‏های مطلوب و جامع برای پژوهش‏های موضوعی برون‏قرآنی تولید نشده و سازوکارها و تکنیک‏های چنین مطالعاتی مورد تأمل و تحلیل جدی قرار نگرفته است و شاهد این امر، نبود کتاب‎های مستقلی برای ارائه سازوکارهای پژوهش در موضوعات برون‏قرآنی از نگاه وحیانی است.

از دیگر سو مطالعهٔ آثار پژوهش‏های قرآنی بین‏رشته‏ای در عرصه روان‎شناسی، جامعه‏شناسی، مدیریت، اقتصاد، سیاست، روابط بین‏الملل و... نشان می‏دهد اولاً استقرای اطمینان‏بخشی از آیات موضوع صورت نمی‏گیرد که یکی از علل آن نبود سازوکاری برای شناخت معیارِ ورود یا عدم ورودِ یک آیه در قلمرو موضوع پژوهش است و ثانیاً برداشت و استفادهٔ تامی نیز از آیات نمی‏شود، چه با نگاه عام یعنی دقت‏های تفسیری و چه با نگاه تخصصی برگرفته از دانشی که موضوع، متعلق به آن است و گاه از این نگاه تخصصی، تعبیر به «فهم علم‏شناختی آیات»۱ یا فهم گرایشی قرآن (همچون فهم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و...) یا فهم تخصصی می‏شود. بنابراین داده‏های استنباطی عمدتاً در سطح اولیه آیات باقی می‏ماند و حتی دقت‏های تفسیری نیز کمتر مورد استناد قرار می‏گیرد. همچنین در نهایت، بسیاری از این دست پژوهش‏ها به یک مدل یا نظریهٔ نهایی یا حتی یک فرضیهٔ قوی

1.. ر.ک: پسندیده، روش فهم روان‏شناختی متون دینی، کل کتاب.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
28

و می‏توان آن را الگویی قابل تکرار برای پژوهش‏های قرآنی مدل‏گرا در دیگر موضوعات اجتماعی دانست.

گفتنی است این فرایند که در این پژوهش آزموده شده، می‏تواند یکی از شیوه‏های رسیدن به علوم انسانی اسلامی باشد. در واقع اسلامی‏سازی علوم انسانی - افزون بر مطالعات فلسفی درباره چیستی، امکان و چگونگی علم دینی۱ - بدون مطالعات و آثار گسترده در حوزهٔ روش‏شناسی مطالعات بین‏رشته‏ای در قرآن، راه به جایی نمی‏برد و البته شناخت سازوکارهای این امر نیز بدون تجربه‏های عملی و چالش مستقیم با موضوعات برون‏قرآنی حاصل نمی‏شود. بنابراین چه‎بسا راه رسیدن به شناخت روش‏شناسی مذکور، همین آثار مصداقی و عملی باشد که به شکل روشمند نگاشته شده یا در حال نگارش و انتشار است.

همچنین باید تذکر داد که کشف دیدگاه قرآن درباره یک موضوع اجتماعی به معنای نقلی کردن علوم اجتماعی نیست؛ چنان‎که در صدد انکار روش تجربی هم نیست۲ بلکه مدعی است راه رسیدن به توصیفات واقعی (معرفت عینی) از حقایق هستی ـ از جمله رفتارهای انسانی و بایسته‏های آن - منحصر در روش تجربی نیست، بلکه از طریق اِخبار مُخبر عالِم و صادق، که اتفاقاً واقع را خود آفریده است هم میسر است؛ البته به شرطی که دیدگاه مخبر عالم به‎درستی کشف گردد.۳

به هر حال، با توجه به پیشینه شیوه‏های انجام مطالعات اجتماعی در قرآن۴ و تجربه

1.. ر.ک: ترخان، درآمدی بر مبانی کلامی علم دینی، ۱۳۹۶ش.

2.. ر.ک: همان: ۱۱۸ - ۱۱۹ و ۱۲۲.

3.. برای اطمینان از استنباط صحیح دیدگاه‏های دینی، می‏توان محتوای تولیدی را به محک تجربه نیز سپرد چرا که برداشت‏هایی که از قرآن می‏شود لزوما برابر با قرآن نیستند و ممکن است در فرایند استنباط، خطاهایی رخ داده باشد. همچنین باید افزود که «نقلی کردن علوم تجربی» دو مفهوم دارد که یکی باطل و یکی مقبول است. گاه به معنای نشاندن نقل به جای تجربه است که حاصل آن نفی تجربه می‏شود و روشن است که این مفهوم مورد تایید نیست. گاه نیز به معنای شناخت به کمک نقلِ کاشف از واقع، در کنار دیگر روش‏های شناخت است که مقبول قلمداد می‏شود.

4.. ر.ک: سلیمی، «کاربرد تحلیل محتوایی کیفی در استخراج تحلیل‏های اجتماعی قرآن کریم»، ص۷۷ - ۸۴؛ کافی و جمشیدیها، «مدل روش‏شناختی نظریه‏پردازی در علوم انسانی اسلامی»، ص۸۲ - ۱۰۰.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1827
صفحه از 394
پرینت  ارسال به