ج - پایان دادن به درگیریهای کشورهای اسلامی
سومین غرض دروندینی تشریع مبارزه سخت، پایان دادن به درگیری میان طوایف اسلامی است که یک طرف دست به تجاوز و تعدی زده است؛ در اینجا نیز لازم است پس از تلاش برای ایجاد سازگاری، در صورت شکست آن تلاشها، متوسل به قهر و غلبه شویم و طرف تجاوزکار را سر جایش بنشانیم.
خداوند در اینباره میفرماید: (وَإِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَینَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَی الْأُخْری فَقاتِلُوا الَّتی تَبْغی حَتَّی تَفیءَ إِلی أَمْرِ اللَّهِ؛۱ و اگر دو طایفه از مؤمنان با هم بجنگند، میان آن دو را اصلاح دهید، و اگر [باز] یکی از آن دو بر دیگری تعدی کرد، با آن [طایفهای] که تعدی میکند بجنگید تا به فرمان خدا بازگردد).
د - دفع مفسدان از صحنه روزگار و حفظ جامعه انسانی از تباهی
تا کنون با اهداف دروندینی مبارزه در نگاه وحیانی آشنا شدیم؛ اما از اینجا به بعد شاهد اهداف فرامرزی مبارزه هستیم.
یکی از اهداف فرامرزی و بیبدیل مبارزه از نگاه وحیانی، پاکسازی زمین از سلطهگرانی است که حضورشان در هر نقطهای جز فساد و نابودی جوامع ثمرهای نخواهد داشت. جالب است که خداوند این مسئولیت بینالمللی و سودمند برای کل بشریت را بر عهده مسلمانان قرار داده و بخشی از مبارزات آنان را برای تأمین این هدف مقدس اختصاص داده است.
قرآن کریم در راستای تبیین این غرض، گزارشی الهامبخش از مبارزه طالوت و داوود علیهما السّلام علیه زورگویان متجاوز عصر خویش و پیروزی بر آنان بیان میکند و در ادامه میفرماید: (وَلَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلکِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَی الْعالَمینَ؛۲ و اگر خداوند بعضی از مردم را به وسیله بعضی دیگر دفع نمیکرد، زمین را فساد فرامیگرفت، ولی خداوند نسبت به جهانیان، لطف و احسان دارد).