283
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

دسته ششم: مسئولیت‏های مبارزاتی

آخرین دسته از مسئولیت‏های اجتماعی که در قرآن به‏تفصیل از آن سخن گفته شده، مسئولیت‏هایی است که افراد جامعه اسلامی برای حفظ موجودیت و سربلندی امت اسلامی در برابر حملات و تعدی دشمنان خود باید انجام دهند.۱

در واقع پس از اینکه افراد جامعه اسلامی به مسئولیت‏های سیاسی خود اقدام کردند، منافع برخی دولت‏ها و حکومت‏های مستکبر به خطر می‏افتد؛ چه به دلیل کوتاه شدن دست آنان از ثروت‏ها آن جوامع و لغو سیادت بر آنها و چه از ناحیه الگوسازی‏هایی که چنین جوامعی برای دیگر جوامع و افراد (حتی در دل همان جوامع مستکبر) انجام می‏دهند و موجودیت مستکبران را نشانه می‏رود.۲ بنابراین لازم است شماری مسئولیت همگانی تعریف شود تا کیان و استقلال جامعه اسلامی از گزند این بدخواهان محفوظ بماند.

همچنین برخی جوامع اسلامی ضعیف یا مستضعف، تحت ظلم زورگویان و سلطه‏گران قرار دارند و خود توان کافی برای دفع ظلم و تعدی از خود را ندارند. در اینجا نیز لازم است دیگر افراد جوامع اسلامی وارد میدان مبارزه با آن مستکبران شوند.

مجموعه چنین مسئولیت‏های اجتماعی‏ای را که از سنخ دفاع مسلحانه از کیان و عزت امت اسلامی و مبارزه با ظلم و استکبار است، مسئولیت‏های مبارزاتی می‏نامیم.

جالب است که از نگاه وحیانی سرفصل کلی یکی از انواع مسئولیت‏های اجتماعی، مبارزه و جهاد است و از نگاهی ژرف‏تر شاید این واقعیت به این سبب باشد که تقابل مستمر حق و باطل و لزوم مبارزه دائم با دشمنی‏های جبهه باطل بخش مهمی از حیات اجتماعی جامعه ایمانی است و از همین روست که آیات قابل توجهی به گزارش جهاد و جهادگران صدر اسلام پرداخته است و جزئیات و آموزه‏های فراوانی در این زمینه در قرآن کریم آمده است.

به دیگر بیان شاید فلسفه این همه آیات که سخن از جهاد و پایداری دارد و برای همیشه تاریخ حیات اسلام در قرآن تثبیت شده‏اند این باشد که دائم چراغ راه اهل ایمان باشند؛

1.. ر.ک: بقره: ۲۱۶ و ۲۴۴؛ نساء: ۷۷ و... .

2.. ر.ک: حج: ۳۹ـ۴۰.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
282

(وَشاوِرْهُمْ فِی الْأَمْر؛۱ و در کارها با آنان مشورت کن).‏ لذا این سفارش می‏طلبد مردم درباره مسائلی که مربوط به خودشان است اظهار نظر و مشارکت فکری داشته باشند و بدیهی است که مسئولیت نخبگان و خواص بیشتر است؛ چراکه آرا و نظرات آنان نفوذ و عمق بیشتری دارد.

افزون بر این، قرآن کریم درباره مشارکت فکری در اداره جامعه اسلامی و نیز حل معضلات جمعی جامعه می‏فرماید: (وَأَمْرُهُمْ شُوری‏ بَینَهُمْ؛۲ امر مربوط به آنان در میانشان مورد مشورت است).

از این بیان کوتاه درمی‏یابیم که نظام اجتماعی مسلمانان، متکی بر اصل شور و مشورت‏ است و امور جمعی و مربوط به همگان (اعم از اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و...) باید مورد مشورت و هم‏فکری مسلمانان باشد.۳ به دیگر بیان این عبارت خبری، در مقام امر به شرکت در مشورت است.

بنابراین یکی از مسئولیت‏های اجتماعی «هم‏فکری، اظهار رای و مشارکت فکری در امور عمومی» است؛ لذا کسی نمی‏تواند بگوید من کاری به مسائل جاری جامعه ندارم و تنها به فکر اداره معیشت خود هستم یا در رأی‏گیری‏ها شرکت نمی‏کنم؛ بلکه باید هر کس به اندازه خرد و قوه اندیشه‏اش در مسائل جمعی جامعه مشارکت فکری و روشنگری کند و حضور فکری داشته باشد، تا راه درست و رأی صحیح مشخص شود.

همچنین باید دانست که انجام احسن این مسئولیت در گرو شناخت و اشراف بر مسائل جمعی است؛ چنان‎که در آیه ۶۲ سوره نور حضور همگانی در کنار امام جامعه همراه با اشراف بر امور مهم مطالبه شده و قرآن فرموده است: (وَإِذا کانُوا مَعَهُ عَلی‏ أَمْرٍ جامِعٍ...؛۴ و هنگامی که در کنار او بر سر کاری بودند...) و نفرموده است: «فی امر جامع». لذا لزوم اشراف و آگاهی را از واژه «علی» درمی‏یابیم.

1.. آل عمران: ۱۵۹.

2.. شورا: ۳۸.

3.. ر.ک: هاشمی، تفسیر راهنما، ج۱۶، ص۴۲۰)

4.. نور: ۶۲.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1995
صفحه از 394
پرینت  ارسال به