اجتماعی و معلومات دینی همه امانتهایی است که به دست افراد مختلف در اجتماع سپرده میشوند، و آنان موظفاند در حفظ این امانات و تسلیم کردن آن به کسانی که شایسته تحویل هستند بکوشند، و در انتقال درست این امانتها به انسانهای هدف و نسلهای آینده خیانت نکنند.۱
بنابراین با توجه به عمومیت آیه میتوان گفت یکی از مصادیق این آیه، شرکت فعال و سازنده در انتخابات، جهت واگذاری پستهای حکومتی به افراد شایسته است؛ چراکه پستها و مسئولیتهایی نظیر ریاستجمهوری، نمایندگی مجلس و شورای شهر همگی امانت هستند که جامعه آنها را نزد ما قرار داده تا آن را به صاحبان شایستهشان برسانیم.
جالب است که خداوند با حرف تأکید إنَّ، لفظ جلاله و آوردن لفظ «یأمر» (به جای ساختار امر) سه تأکید را در سخن خود آورده است که کاشف از اهمیت واگذاری درست امانتهای فردی و اجتماعی به اهل آنهاست.
خداوند همچنین در ادامه این فراز میفرماید: (وَإِذا حَکَمْتُمْ بَینَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ؛۲ و چون میان مردم داوری میکنید، به عدالت داوری کنید).
چهبسا از زاویه بحث ما، سِر تقدیم امانتداری بر داوری عادلانه آن است که اولی پایه تحقق دومی است. بنابراین اگر افراد جامعه دقت لازم را در واگذاری مناصب حکومتی انجام دهند و افراد کاردان و شایسته را برگزینند، زمینه تحقق عدالت را فراهم میآورند و به شکل غیرمستقیم به عدالت داوری کردهاند؛ چراکه مسئولان این چنینی به فکر تحقق آرمان عدالت قضایی هستند.
۶. همفکری برای اداره امور جامعه
مراجعه به آرا و افکار عمومی و اخذ مشورت از مردم در حل مسائل اجتماعی مورد سفارش قرآن کریم به صاحبان اداره جامعه است. خداوند در این باره به پیامبر۶ میفرماید: