است. این آیه میفرماید ما آهن را که ماده اصلی ابزار نظامی است خلق کردیم و در اختیار شما قرار دادیم تا بنگریم چه کسی فرستادگان ما را در میدان جنگ و شمشیر یاری میکند.
از این قرینه برگرفته از واژه «حدید»، به دست میآید که آیه شریفه در صدد است بگوید این فرستادگان در مقام فرماندهی و رهبری جامعه خود نیازمند یاری و حمایت افراد با ایمان هستند تا بر دشمنان غلبه کنند. بنابراین یاری امام جامعه مسئولیتی است که بر دوش تمامی افراد جامعه اسلامی نهاده شده است؛ بهویژه در میدانهای دشواری همچون جنگ و جهاد.
گفتنی است که اگر کسی امام جامعه را در چنین میدانهایی یاری کند، در واقع به خود خدمت کرده است؛ چراکه در این صورت امنیت و عزت خود و خانوادهاش را تأمین کرده است؛ اما اگر هنگام یاری امام جامعه در خواب باشد، زیر چکمههای دشمن از خواب بیدار خواهد شد.
از دیگر آیات پرمحتوا درباره تنها نگذاشتن رهبر الهی جامعه و پشتیبانی و حمایت پایدار از وی، آیه ۶۲ سوره نور است. خداوند در این آیه مدنی تنها نشانه ایمان را اینگونه بیان میکند: (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذا کانُوا مَعَهُ عَلی أَمْرٍ جامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا حَتَّی یَسْتَأْذِنُوهُ؛۱ مؤمنان تنها کسانیاند که به خدا و پیامبرش ایمان آوردهاند، و هنگامی که با او بر سر کار مهمی باشند، تا از وی کسب اجازه نکنند نمیروند).
مراد از «امر جامع»، امری مهم و مربوط به عموم است که مردم برای اندیشه، مشورت و اقدام بر آن اجتماع میکنند.۲ خداوند در این آیه میفرماید حضور در کنار پیامبر۶ و رهبر جامعه اسلامی برای امور مهم اجتماعی و مشاوره و کنکاش پیرامون یک مسئله عمومی، از ویژگیهای مؤمنان راستین است؛ اما باید به یاد داشت که هدف قرآن از بیان این وصف، خبر دادن نیست، بلکه (به قرینه مفهوم مخالف آیه) غرض تنبه دادن به لزوم متصف شدن به آن است؛ چراکه در غیر این صورت اتصاف به ایمان منتفی میگردد. بنابراین از نگاه وحیانی تنها نگذاشتن رهبر جامعه اسلامی در امورسرنوشتساز جمعی روا نیست؛ لذا