273
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

افرادی معصوم هستند، اما در نبود آنان و به دستور خود آنان، فقیه جامع‏الشرایط نایب عامشان است. لذا یکی از مسئولیت‏های خطیر اجتماعی، فرمان‏برداری از پیشوای الهی جامعه یعنی فقیه جامع‏الشرایط است.

در این آیه به دو شیوه، اهمیت فرمان‏برداری از امام جامعه را نشان داده است. اول اینکه تعبیر به «ای کسانی که ایمان آورده‏اید» پیش از فرمان به اطاعت از اولیای امر، بیان می‏کند اطاعت از فرامین پیشوای الهی جامعه گواه ایمان است؛ دوم اینکه اطاعت از پیشوای الهی جامعه در کنار اطاعت از خداوند قرار گرفته است و این اهمیت فرمان‏برداری از رهبری الهی جامعه را می‏رساند. فراتر از این، در قرآن کریم هر کجا صریحاً به اطاعت از خداوند دستور داده شده، در ادامه به اطاعت از رسول۶ نیز دستور داده شده است۱ که نشان می‏دهد اطاعت از رهبران الهی جامعه، اطاعت از خداوند است.

این فرمان‏برداری از پیشوای الهی جامعه، سبب می‏شود قدرت مدیر جامعه در اوج قرار گیرد و در نتیجه قدرت کل نظام اسلامی افزایش یابد؛ چراکه سران دیگر کشورها خواهند دانست که سرباز جان‏برکف چنین رهبری تنها سربازان فعال در پادگان‏های آن کشور نیست، بلکه همه جمعیت آن کشور، سرباز آماده جهاد او هستند. ازاین‎رو مستکبران دنیا به رغم بودجه‏های دفاعی چند ده میلیارد دلاری، از چنین ساخت مستحکم اسلامی می‏هراسند و جرئت تعدی نظامی نخواهند داشت.

ب - تعابیر سلبی

گاه قرآن کریم مسئولیت اطاعت از امام جامعه را با ادبیات سلبی بیان کرده و برای نمونه فرموده است: (وَما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَی اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ یعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبِیناً؛۲ و هیچ مرد و زن مؤمنی حق ندارد هنگامی که خدا و فرستاده‏اش به کاری فرمان دهند، برای آنان در کارشان اختیاری باشد؛ و هر کس خدا

1.. ر.ک: آل‏عمران: ۳۲ و ۱۳۲؛ نساء: ۵۹؛ مائده: ۹۲؛ انفال: ۱و۲۰و ۴۶؛ نور: ۵۴؛ محمد: ۳۳؛ مجادله: ۱۳و تغابن: ۱۲.

2.. احزاب: ۳۶.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
272

احکامی که صادر می‏کند تخطی کند.۱

به هر حال فرمان‏برداری از پیشوای الهی جامعه در آیات فراوانی مورد مطالبه و تنبه واقع و به طرق مختلف بیان شده است و جالب آنکه همگی در شمار آیات مدنی هستند.۲

در آیات مکی درباره اطاعت و فرمانبری از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله سخنی نیامده است؛ درحالی‎که اطاعت از دستورها پیامبر در مکه نیز لازم بوده، ولی زمانی که ایشان عملاً در مدینه مدیریت جامعه را در دست می‏گیرند و شیوه‏ای جدید برای اداره جامعه‏ای که پیشتر به شکل قبیله‏ای اداره می‏شد، تاسیس می‏کنند، بر اطاعت از ایشان تصریح و تأکید می‏شود تا این پیام را برساند که لازم است از دستورهای زمامدار حکومت اسلامی اطاعت شود.

البته تبعیت از پیامبر در آیات مکی نیز آمده است۳؛ اما تبعیت (به معنای پیروی) غیر از اطاعت (به معنای فرمانبری) است.۴

به هر حال در آیات مدنی شاهد سه گونه تعبیر درباره لزوم اطاعت از امام جامعه اسلامی هستیم که در نوع خود منحصر به فرد است و اهمیت این مسئولیت را گوشزد می‏کند:

الف - تعابیر ایجابی

در شمار متعددی از آیات به شکل صریح نسبت به اطاعت از امام و ولی جامعه اسلامی امر شده است. از جمله در یک نمونه بسیار روشن خداوند فرموده است: (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ؛۵ ای کسانی که ایمان آورده‏اید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را [نیز] اطاعت کنید).

در این آیه خداوند افراد جامعه ایمانی را به اطاعت از خداوند و اطاعت از پیامبر۶ و اولیای امر مکلف می‏سازد. با توجه به الزام به فرمان‏برداری مطلق از اولی‏الامر، اولیای امر

1.. ر.ک: جوادی آملی، ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت، ص۲۰۹.

2.. ر.ک: آل‏عمران: ۳۲ و ۱۳۲؛ نساء: ۵۹؛ مائده: ۹۲؛ انفال: ۱ و ۲۰ و ۴۶؛ نور: ۵۴ و ۵۶؛ تغابن: ۱۲ و... .

3.. اعراف: ۱۵۸.

4.. ر.ک: طه: ۹۰.

5.. نساء: ۵۹.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1801
صفحه از 394
پرینت  ارسال به