269
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

و پایان همه کارها از آن خداست!).

این آیه توصیفی پرمفهوم و پراشاره درباره یاوران خداوند است که در آیه چهلم سوره حج از آنان یاد شده است. مشخصه چنین افرادی که متقابلاً از یاری الهی برخوردارند، این است که هر گاه در زمین قدرت بیابند و به حکومت برسند با استفاده از امکانات جدید، نماز را در جامعه اقامه می‏کنند، زکات می‏دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‏کنند.

حال پرسش این است که آیا انجام تکالیفی همچون اقامه نماز، پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر مستلزم مکنت یافتن در زمین یعنی قدرت و امکانات است؟ آیا بدون آنها نمی‏توان نماز را برپا کرد، زکات داد و امر به معروف و نهی از منکر کرد؟

از ظاهر آیه برمی‏آید که انجام این امور (که از تکالیف اجتماعی هستند) به شکل کامل و به عنوان یک نسخه همگانی برای جامعه‏سازی، جز با قدرت و توان و استقلال سیاسی قابل اجرا نیست. بنابراین مسئولیت پیشین و مقدمی برای انجام بهینه و کامل این تکالیف اجتماعی، تشکیل حکومتی است که با استفاده از قدرت و امکانات، قصد استقرار احکام و مقررات اسلامی را داشته باشد.

همچنین با توجه به آیه قبلی (آیه چهلم)، تشکیل حکومت اسلامی جلوه‏ای از نصرت الهی است؛ چراکه خداوند در آن آیه نصرت یاران الهی را تضمین کرده است و می‏فرماید: (لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِی عَزیز؛۱ و قطعاً خدا به کسی که [دین‏] او را یاری می‏کند، یاری می‏دهد؛ چراکه خدا سخت نیرومند شکست‏ناپذیر است‏)؛ آن‏گاه از امکان قدرت یافتن آنان در زمین سخن می‏گوید.

به هر حال این پیش‏فرضِ ملموس در آیات اجتماعی۲ و نیز آیات مربوط به احکام حدود، دیات، قصاص، قضا و جهاد وجود دارد که جامعه اسلامی نیازمند یک نظام منسجم

1.. حج: ۴۰.

2.. افزون بر آیات این بخش، می‏توان به آیه نهم سوره حجرات نیز استناد کرد که اجرای آن در صحنه بین‏الملل نیازمند حکومتی اسلامی است و پیش‏تر، در همین فصل، به آن پرداخته شد. همچنین عمل تام به مسئولیت فراسرزمینی دفاع از مسلمانان مظلوم در خارج از مرزهای اسلامی که در آیه ۷۵ سوره نساء آمده است نیز نیازمند وجود دولت اسلامی است و در ادامه بررسی خواهد شد.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
268

حکومت، اسلامی باشد.

در پاسخ باید گفت مفاد آیه ناظر به یک جامعه و دولت اسلامی است؛ چراکه اولاً از ترساندن دشمن خدا سخن می‏گوید و ثانیاً از دشمنانی مخفی صحبت می‏کند که منافقان هستند و نفاق در جامعه و دولت غیراسلامی معنا ندارد. بنابراین پیش‏فرض این آیه وجود یک دولت اسلامی است نه صرف یک دولت حاکم.

آیه دیگر که گویای مسئولیت تشکیل حکومت اسلامی است، آیه ۲۵ سوره حدید است. خداوند در این آیه می‏فرماید: (لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیَّناتِ وَأَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَالْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ).۱

این آیه پیش‏تر مورد بررسی قرار گرفت و روشن شد که لزوم برپایی عدالت در تمامی زمینه‏ها و نیز برخورد بُرنده با طغیانگران و دشمنان عدالت از مفاد این آیه است. حال آیا برپایی عدالتِ همه‏جانبه بدون یک حکومت مقتدر امکان‏پذیر است؟ اگر خیر، پس زمینه برپایی عدالت همه‏جانبه، تشکیل حکومت است و لذا تشکیل حکومت یکی از مسئولیت‏های اجتماعیِ بسترساز برای دیگر مسئولیت‏های اجتماعی خواهد بود.

در اینجا نیز ممکن است همان پرسش قبلی تکرار، و گفته شود آیا نمی‏توان در حکومت غیراسلامی مفاد آیه بالا را محقق ساخت؟ در پاسخ باید گفت بنا بر واژگان خود آیه، عدالت مطلقی که در آن تکلیف شده است، مبتنی بر کتاب یعنی قرآن مجید است. بنابراین وقتی عدالت مطلق در گرو انزال کتاب آسمانی است، مقدمه آن (حکومت) نمی‏تواند قرآنی یا به تعبیر دیگر اسلامی نباشد.

آیه سوم که گویای مسئولیت تشکیل حکومت اسلامی است، در سوره حج آمده است. خداوند در این آیه می‏فرماید: (الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ؛۲ همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را بر پا می‏دارند و زکات می‏دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می‏کنند،

1.. حدید: ۲۵.

2.. حج: ۴۱.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2182
صفحه از 394
پرینت  ارسال به