یک اندرز میدهم که: دو دو و بهتنهایی برای خدا به پا خیزید). این جزء آیه - با توجه به امکان استقلال معنایی اجزای یک آیه۱ که اتفاقاً در روایات تأویلی ذیل آیه نیز مشهود است۲ - دستور میدهد برای یاری دین خدا، استقرار آرمانهای توحیدی، نفی ظلم، دفاع از حق، رفع فساد و هر کاری که مصداق قیام للّٰه است، دونفر دونفر و تکتک به پا خیزید. بنابراین قلمرو مفهومی آیه شامل طیف وسیعی از مسئولیتهای جامعهسازانه یا اصلاحگرایانه اجتماعی میگردد که میتواند بخش وسیعی از آن، حوزه امور سیاسی و مدیرتی جامعه را دربرگیرد.
در این راستا تعابیر آیه قابل تأمل است: اولاً خداوند با واژگان «انما» و «واحدة» (تنها یک اندرز) در صدد بیان این نکته است که این موعظه، کاری است که همگان میتوانند آن را انجام دهند؛ یعنی همه انسانها این ظرفیت را دارند که برای خدا دست به قیام بزنند؛ ثانیاً برای انجام چنین مسئولیتی، گرچه اولویت با قیام گروهی است (مثنی)، اما افراد نباید به سبب تنها بودن از انجام آن شانه خالی کنند و اگر همراهی نداشتند، باید تکنفره قیام کنند.
البته مخفی نماند که تعبیر موعظه در قرآن کریم به معنای «جواز مخالفت» نیست؛۳ بلکه بیان نرم و دلسوزانه دستورهای الهی است تا سبب تحبیب و تحریک بیشتر متربی شود.
انبیای الهی نمونههای آشکار افرادی هستند که تکنفره یا دونفره برای خداوند قیام کردند و جامعهای را نجات دادند و به جایگاه بلندی رساندند.
حضرت یوسف علیه السّلام یکتنه مقاومت و تلاش کرد و یک جامعه به بزرگی مصر را منتفع ساخت؛ یا حضرت موسی و هارون دونفره قیام کردند و توانستند ابرقدرتی همچون فرعون را سرنگون کنند و امتی را از انواع فشارها و شکنجهها نجات دهند. اینها الگوهای قرآنی هستند که همگی الهامبخش قیام برای خدا قلمداد میشوند.
۲. تشکیل حکومت اسلامی
قرآن کریم مستقیماً به لزوم ایجاد تشکیلاتی منسجم و هماهنگ جهت اداره امور جامعه و