در همان روز است که از همه نعمتها پرسیده خواهید شد).
بنا بر این آیه نورانی هر چه مصداق نعمت قلمداد شود مسئولیت میآورد.۱ نعمت نیز یا اختصاصی است یا عمومی. از بزرگترین نعمتهای همگانی آب، خاک، هوا، جنگل، صحرا و دیگر مصادیق محیط زیست طبیعی است. لذا استفاده درست از نعمت محیط زیست طبیعی مسئولیتی همگانی است.
افزون بر اینها، قرآن بهصراحت فساد در زمین را نکوهیده و بر لزوم نهی از آن تأکید میکند و روشن است که یکی از مصادیق فساد، فساد زیستمحیطی و آلوده کردن و تخریب محیط زیست است.
خداوند در نکوهش کوتاهی اقوام گذشته و سکوت در برابر فساد در زمین میفرماید: (فَلَولا کانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِکُمْ أُولُوا بَقِیَّةٍ یَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسادِ فِی الْأَرْضِ؛۲ پس چرا از نسلهای پیش از شما خردمندانی نبودند که [مردم را] از فساد در زمین باز دارند؟).
بنا بر این آیه، یکی از مسئولیتهای اجتماعی «نهی از فساد در زمین» با انواعِ زیست محیطی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، فردی، مالی و... است. خداوند در جای دیگر فساد در خشکی و دریا توسط مردم را نکوهش میکند و میفرماید: (ظَهَرَ الْفَسَادُ فی الْبرَّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیدِی النَّاس؛۳ فساد، در خشکی و دریا به دلیل کارهایی که مردم انجام دادهاند آشکار شده است).
چنانکه بیان شد، فساد مصادیق متعدد دارد و یکی از مصادیق آن فساد زیستمحیطی است و اتفاقاً در این آیه با توجه به اشاره به خشکی و دریا، بارزتر به چشم میآید.
دسته پنجم: مسئولیتهای سیاسی
پنجمین دسته از مسئولیتهای اجتماعی در قرآن کریم مسئولیتهای سیاسیاند. مراد از مسئولیتهای سیاسی، وظایفی است که در ارتباط با حکومت، رهبری جامعه و نظام اداره امور کشور قرار دارند. این تکالیف از سویی اجتماعیاند؛ چراکه در محدوده رابطه فرد و