دیارتان بیرون نکردهاند، باز نمیدارد که با آنان نیکی کنید و با ایشان عدالت ورزید، زیرا خدا دادگران را دوست میدارد).
در این آیه خداوند جواز برقراری روابط دوستانه را با کسانی که باوری به عقاید اسلامی ندارند و آنها را افسانه میپندارند، ولی در عین حال به مقابله سخت با دولت اسلامی دست نزدهاند، صادر میکند. همچنین توهم عدم جواز تعامل عادلانه با آنها (به سبب داشتن عقاید مخالف اسلام) را رد میکند.
همچنین قرآن تذکر میدهد حتی کینهها و دشمنیها نباید مانعی بر سر عدالتورزی گردد و میفرماید: (لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلی أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَأَقْرَبُ لِلتَّقْوی؛۱ نباید دشمنی با گروهی شما را بر آن دارد که عدالت نورزید؛ عدالت پیشه کنید که آن به پرهیزکاری نزدیکتر است).
بنابراین حتی نسبت به دشمنان هم باید عادل باشیم و از مرز عدالت خارج نشویم. افزون بر اینها، قرآن کریم درباره نزاع دو طایفه از مسلمانان دستور به میانجیگری میدهد و میفرماید اگر یکی به دیگری تجاوز کرد، با متجاوز وارد کارزار شوید تا به فرمان خداوند بازگردد و دست از تجاوز بردارد. سپس قرآن دستور میدهد: (فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَینَهُما بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطینَ؛۲ پس اگر بازگشت، در میان آن دو به عدالت صلح برقرار سازید؛ و عدالت پیشه کنید که خداوند عدالتپیشگان را دوست میدارد).
یعنی در این هنگام که دولت ستمکار دست از تعدی برداشت، بر اساس عدالت میان آن دو را سازش دهید و عادلانه خسارتهای مالی، جانی، آبرویی و... که توسط متجاوز به بار آمده است جبران گردد.
هـ - عدالت خانوادگی
چندهمسری با شرایط و ضوابطی خاص که به نفع زنان و مصلحت جامعه باشد در اسلام