241
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

حَقٍّ وَ یَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِیمٍ؛۱ کسانی که نسبت به آیات خدا کفر می‏ورزند و پیامبران را به‏ناحق می‏کشند، و مردمی را که امر به عدالت می‏کنند، به قتل می‏رسانند، به کیفر دردناکی بشارت ده!).

دقت در بافت این آیه نشان می‏دهد در پسِ منطوقش، نکته ‏مهمی نهفته است و آن اشاره به جایگاه کسانی است که مردم را به عدالت دعوت می‏نمایند. در این آیه آمران به عدالت در ردیف پیامبران شمرده شده‏اند و کفر به خداوند و کشتن پیامبران و کشتن این‏گونه افراد در یک سطح قرار گرفته است و این نهایت اهتمام اسلام را به مسئله بسط عدالت در اجتماع روشن می‏سازد.۲

فرمان دادن و وادار ساختن مردم به عدالت، دارای برترین ارزش پس از نبوت است‏. تعبیر «مِنَ النَّاسِ»، بیانگر آن است که‏ (الَّذِینَ یأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ) عنوان دوم برای‏ پیامبران نیست، بلکه به غیرانبیا نظر دارد. تکرار فعل‏ «یَقْتُلُونَ»، نیز این انفکاک را تأیید می‏کند؛ بنابراین آنان مردمی‏اند که پیامبر نیستند، ولی به دلیل عدالت‏خواهی، در کنار پیامبران قرار گرفته و پس از آنان یاد شده‏اند.۳

بنابراین از نگاه وحیانی عدالت‏گرایی (که دارای سه بخش عدالت‏ورزی، عدالت‏گستری و عدالت‏خواهی است) در شمار مهم‏ترین مسئولیت‏های اجتماعی قرار می‏گیرد.

تعریف عدالت از نگاه قرآن

عدل در اصل لغت به معنای تساوی و برابری است و نقیض آن ظلم است.۴ قِسط نیز در لغت به معنای عدل است.۵

اما دست یافتن به مفاهیم در قرآن کریم راهی سهل نیست؛ چراکه قرآن کریم مفاهیم را

1.. آل‏عمران: ۲۱.

2.. ر.ک: مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج۲، ص۴۸۰.

3.. هاشمی، تفسیر راهنما، ج۲، ص۳۴۴.

4.. ابن فارس، معجم مقاییس اللغه، ج۴، ص۲۴۷.

5.. همان، ج۵، ص۸۵.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
240

خدا به دادگری فرمان می‏دهد).

این آیه نیز نشان می‏دهد عدالت‏ورزی در میان تکالیف اجتماعی از جایگاه ویژه‏ای برخوردار است؛ چراکه اولاً با حرف تأکید «إنَّ» آمده است؛ ثانیاً از لفظ جلاله (الله) استفاده شده و ثالثاً به جای ساختار امری از لفظ امر استفاده شده است که صراحت و تأکید بیشتری را می‏رساند. بنابراین باید دانست اقامه عدالت در جامعه در همه ابعاد آن (اقتصادی، قضایی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی) نقش بسزایی در سعادت جامعه خواهد داشت و می‏توان از آن به عنوان یکی از سنجه‏های مسئولیت‏پذیری اجتماعی نام برد؛ چراکه هر چه عدالت کمتری در جامعه حاکم باشد نشان می‏دهد مردم نسبت به مسئولیت‏های اجتماعی بی‏اعتنا‏ترند.

در آیه دیگری نیز فرمان صریح خداوند را می‏خوانیم که می‏فرماید: (أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ؛۱ عدالت پیشه کنید که خداوند عدالت‏پیشگان را دوست می‏دارد).

در این آیه، همچون آیه قبل، تأکیدهای فراوانی ملاحظه می‏شود. از سویی امر به عدالت‏پیشگی کاشف از محبوبیت مأمورٌ به (عدالت) است؛ از دیگر سو قرآن همین مطلب را صراحتاً و با تأکید «إنَّ» و لفظه جلاله نیز بیان کرده است تا از ظرفیت ایمانی افراد در جهت افزایش مسئولیت‏پذیری اجتماعی آنان استفاده کند.

جالب است که خداوند در سه آیه مجزا محبوبیت عدالت‏پیشگان نزد خود را صریحاً بیان کرده است؛۲ چنان‎که از همین شیوه جذب، به شکل منحصربه‏فردی پنج بار درباره «احسان‏کاران» استفاده کرده است۳ که جای تأمل و پرورش بیشتر دارد.

از نگاه وحیانی انسان‏های عدالت‏خواه که در پی گسترش عدالت هستند، در ردیف پس از انبیای الهی قرار دارند و این بیانگر اهمیت بسزای عدالت‏خواهی است.

خداوند در سوره آل‏عمران می‏فرماید: (إِنَّ الَّذِینَ یَکفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ ویَقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ

1.. حجرات: ۹.

2.. ر.ک: حجرات: ۹؛ مائده: ۴۲ و ممتحنه: ۸.

3.. ر.ک: بقره: ۱۹۵؛ آل‏عمران، ۱۳۴ و ۱۴۸؛ مائده: ۱۳ و ۹۳.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1980
صفحه از 394
پرینت  ارسال به