231
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

۳. هدایت فرامرزی

امر به معروف و نهی از منکر در درجه نخست دو مسئولیت اجتماعی در ارتباط با جامعه جغرافیایی جهان اسلام است؛ اما از نگاه وحیانی این دو مسئولیت ابعاد بین‎المللی و فرامرزی نیز دارد و مسلمانان در ارتباط با بشریت مسئولیت‏های هدایتگرانه و اصلاحی دارند. البته جهت فرامرزی آنها دعوت به ایمان و پرهیز از شرک و کفر و فسق است.

خداوند در قرآن کریم خطاب به امت اسلامی می‏فرماید: (کُنْتُمْ خَیرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتابِ لَکانَ خَیراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَکثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ۱؛ شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدیدار شده‏اید: به کار پسندیده فرمان می‏دهید، و از کار ناپسند بازمی‏دارید، و به خدا ایمان دارید؛ و اگر اهل کتاب ایمان آورده بودند قطعاً برایشان بهتر بود؛ برخی از آنان مؤمن‏اند و [لی‏] بیشترشان نافرمان‏اند).

این ادبیات که می‏فرماید: «أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ» (به صحنه آمدید برای انسان‏ها)، بیانگر آن است که امت اسلامی برای نفع‏رسانی به تمامی انسان‏ها (جامعه بشریت) به صحنه دنیا آورده شده‏اند و لذا در این زمینه وظیفه‏ای خاص دارند؛ یعنی آیه اشاره‏ای است به مسئولیت فرامرزی و فراملی مسلمانان به شکل خاص در جهت هدایت دیگر ملت‏ها به ایمان و دست کشیدن از شرک و کفر. به بیان صاحب تفسیر نور، مسلمانان مسئول اصلاح تمام جوامع بشری هستند.۲

بنابراین می‏توان از مسئولیت هدایت فرامرزی امت اسلامی سخن گفت و مسلمانان را مسئول راهنمایی جامعه بشریت به سوی توحید دانست.

شیوه این هدایت فرامرزی سطوح مختلفی دارد. نخستین سطح آن ارائه یک جامعه مترقی و متعالی است که در سایه مسئولیت‏پذیری اجتماعی وحیانی قابل دستیابی است و با ارائه الگوی یک جامعه متمدن (تمدن نوین اسلامی)، در میان ملت‏ها تأثیرگذار خواهد بود و نقش هدایتی خود را ایفا خواهد کرد.

خداوند در سوره حج از ما خواسته است که حجت مردم دنیا باشیم؛ یعنی به گونه‏ای در

1.. آل‏عمران: ۱۱۰.

2.. قرائتی، تفسیر نور، ج۱، ص۵۸۲.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
230

دو. جلوگیری از سقوط جامعه

روی دیگر رشد و ترقی جامعه در سایه مسئولیت‏پذیری اجتماعی، به‎ویژه در عرصه نهی از منکر، صیانت جامعه از انحطاط و سقوط است.

آنچه به شکل مستمر و مؤثر جلوی فسادها و خسارات را می‏گیرد، مسئولیت همگانی نهی از منکر است و اگر این وظیفه وانهاده شود، جامعه روزبه‏روز به سمت نابودی گام برمی‏دارد و حتی از دستگاه‏های نظارتی و قضایی نیز کاری ساخته نخواهد بود.

خداوند پس از سفارش به لزوم مسئولیت نهی از فساد و اینکه این مسئولیت اقتضای خرد است می‏فرماید: (وَما کانَ رَبُّك لِیَهْلِكُ الْقُری‏ بِظُلْمٍ وَأَهْلُها مُصْلِحُونَ۱؛ و پروردگار تو [هرگز] بر آن نبوده است که شهرهایی را که مردمش اصلاحگرند، از روی ستم۲ هلاک کند).

از سیاق این آیه و آیه قبل از آن به دست می‏آید که فساد در جامعه ظلمی اجتماعی است؛ چراکه پایه‏های جامعه را متزلزل و ارکان آن را سست می‏کند؛ اعتماد عمومی را خدشه‏دار می‏سازد و ناامیدی اقشار مختلف را به دنبال خواهد داشت. اما در مقابلِ این مفسدانی که به جامعه خود ستم می‏کنند، اصلاح‏گرایان قرار دارند که با نهی از منکر به اصلاح‏گری می‏پرداند. لذا تا وقتی عموم جامعه‏ای نسبت به نهی از فساد احساس مسئولیت دارند و در صدد اصلاح همدیگرند، جامعه از سقوط در امان خواهد بود.

به دیگر بیان در هر جامعه‏ای معمولاً فساد وجود دارد، اما مهم این است که مردم احساس کنند که فسادی هست و در طریق اصلاح باشند و با چنین احساس و گام برداشتن در راه اصلاح، خداوند به آنان مهلت می‏دهد و قانون آفرینش برای آنها حق حیات قائل است؛ اما همین که این احساس از میان رفت و جامعه بی‏اعتنا شد و فساد به‎سرعت همه جا را گرفت آن‎گاه است که دیگر در سنت آفرینش حق حیاتی برای آنها وجود ندارد.۳

1.. هود: ۱۱۷.

2.. ر.ک: طباطبائی، المیزان، ج۱۱، ص۶۰؛ زمخشری، کشاف، ج۲، ص ۴۳۸.

3.. ر.ک: مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج۹، ص۲۷۵.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1834
صفحه از 394
پرینت  ارسال به