۳. هدایت فرامرزی
امر به معروف و نهی از منکر در درجه نخست دو مسئولیت اجتماعی در ارتباط با جامعه جغرافیایی جهان اسلام است؛ اما از نگاه وحیانی این دو مسئولیت ابعاد بینالمللی و فرامرزی نیز دارد و مسلمانان در ارتباط با بشریت مسئولیتهای هدایتگرانه و اصلاحی دارند. البته جهت فرامرزی آنها دعوت به ایمان و پرهیز از شرک و کفر و فسق است.
خداوند در قرآن کریم خطاب به امت اسلامی میفرماید: (کُنْتُمْ خَیرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتابِ لَکانَ خَیراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَکثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ۱؛ شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدیدار شدهاید: به کار پسندیده فرمان میدهید، و از کار ناپسند بازمیدارید، و به خدا ایمان دارید؛ و اگر اهل کتاب ایمان آورده بودند قطعاً برایشان بهتر بود؛ برخی از آنان مؤمناند و [لی] بیشترشان نافرماناند).
این ادبیات که میفرماید: «أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ» (به صحنه آمدید برای انسانها)، بیانگر آن است که امت اسلامی برای نفعرسانی به تمامی انسانها (جامعه بشریت) به صحنه دنیا آورده شدهاند و لذا در این زمینه وظیفهای خاص دارند؛ یعنی آیه اشارهای است به مسئولیت فرامرزی و فراملی مسلمانان به شکل خاص در جهت هدایت دیگر ملتها به ایمان و دست کشیدن از شرک و کفر. به بیان صاحب تفسیر نور، مسلمانان مسئول اصلاح تمام جوامع بشری هستند.۲
بنابراین میتوان از مسئولیت هدایت فرامرزی امت اسلامی سخن گفت و مسلمانان را مسئول راهنمایی جامعه بشریت به سوی توحید دانست.
شیوه این هدایت فرامرزی سطوح مختلفی دارد. نخستین سطح آن ارائه یک جامعه مترقی و متعالی است که در سایه مسئولیتپذیری اجتماعی وحیانی قابل دستیابی است و با ارائه الگوی یک جامعه متمدن (تمدن نوین اسلامی)، در میان ملتها تأثیرگذار خواهد بود و نقش هدایتی خود را ایفا خواهد کرد.
خداوند در سوره حج از ما خواسته است که حجت مردم دنیا باشیم؛ یعنی به گونهای در