229
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

در آیه بعد خداوند می‏فرماید: (فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِرُوا بِهِ أَنْجَینَا الَّذِینَ یَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِینَ ظَلَمُوا بِعَذابٍ بَئِیسٍ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ؛۱ اما هنگامی که تذکراتی را که به آنها داده شده بود فراموش کردند (لحظه عذاب فرا رسید؛ و) نهی‏کنندگان از بدی را رهایی بخشیدیم؛ و کسانی را که ستم کردند، به خاطر نافرمانی‏شان به عذاب شدیدی گرفتار ساختیم‏).

از این آیه برمی‏آید که نهی از منکر آنان مؤثر واقع نشد، ولی دست‏کم سبب نجات مسئولیت‏پذیران گردید و دو گروه دیگر به دلیل ظلم مستقیم و غیرمستقیم‏شان گرفتار عذاب شدند. بنابراین یکی از فواید نهی از منکر (کنترل اجتماعی) نجات از عذاب دنیوی است که دست‏کم در قالب پیامدهای منفی منکرات، دامنگیر مسئولیت‏گریزان نیز می‏گردد.

در آیه‏ای دیگر خداوند می‏فرماید: (فَلَوْ لا کانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِکُمْ أُولُوا بَقِیَّةٍ یَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسادِ فِی الْأَرْضِ إِلَّا قَلِیلاً مِمَّنْ أَنْجَینا مِنْهُمْ۲؛ پس چرا از نسل‏های پیش از شما خردمندانی نبودند که [مردم را] از فساد در زمین باز دارند؟ جز اندکی از کسانی که از میان آنان، نجاتشان دادیم‏).

این آیه با صراحت گویای آن است که انجام مسئولیت نهی از فساد دست‏کم موجب می‏شود ناهی مشمول هلاکت نگردد و نجات یابد؛ چراکه نهی، مسبوق به انزجار و توجه نسبت به زشتی فساد است؛ لذا مسئولیت‏پذیری در اینجا خود شخص را نگه می‏دارد.

همچنین خداوند در قرآن پس از گزارش داستان ابراز انزجار حضرت لوط از همجنس‏بازی قومش می‏فرماید لوط گفت: «خداوندا من و خانواده‏ام را از کردار آنان رهایی بخش»۳؛ یعنی یا مرا نگه دار که مرتکب رفتار زشت آنان نشوم یا از آثار سوء و عاقبت دردناک رفتار زشت آنان در امان دار.۴ سپس ادامه می‏دهد: (فَنَجَّینَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِینَ۵؛ ما او و تمامی خاندانش را نجات دادیم).

1.. اعراف: ۱۶۵.

2.. هود: ۱۱۶.

3.. شعرا: ۱۶۹.

4.. طباطبائی، المیزان، ج۱۵، ص۳۱۰.

5.. شعرا: ۱۷۰.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
228

گرفت؛ چراکه آدمی ناگزیر از زندگی اجتماعی است و جامعه ظرف حیات اجتماعی انسان است؛ لذا آلودگی ظرف سبب آلودگی آنچه در ظرف است می‏شود چنان‎که یک یا چند نفر ممکن است هوای منطقه‏ای را آلوده کنند ولی همه کسانی که سکوت کردند و جلوی آنان را نگرفتند در معرض تنگی نفس و بیماری قرار خواهند داشت.

بنابراین نهی از منکر مؤثر، در درجه اول سبب نجات و آسایش خود افراد مسئولیت‏پذیر است؛ چراکه محیط حیات اجتماعی خود را از آلودگی پاک می‏کند و حتی اگر تلاش او مؤثر نیز واقع نشود، این تلاش به شکل طبیعی فرد را از تأثیرپذیری از فرهنگ نادرست یا رفتارناهنجار دور می‏کند؛ چراکه وقتی او دیگران را نهی می‏کند و انزجار خود را اعلام می‏دارد، از درون نسبت به آن ناهنجاری واکسینه می‏گردد.

خداوند برای بیان این مفاهیم صحنه‏ای از سرکشی گروهی از یهودیان بنی‏اسرائیل را تصویر می‏کند که از ماهیگیری در روز شنبه نهی شدند ولی از فرمان خدا سرپیچی کردند؛ ولی افزون بر این گروه، دو گروه دیگر در این صحنه وجود دارند، مسئولیت‏پذیران نهی‏کننده و ساکتان بی‏‏اعتنا. قرآن کریم گفت‎وگوی میان این دو گروه اخیر را چنین گزارش می‏کند:

به یاد آر هنگامی را که گروهی از آنها [به گروه دیگر] گفتند: «چرا جمعی (گنهکار) را اندرز می‏دهید که سرانجام خداوند آنها را هلاک خواهد کرد، یا به عذاب شدیدی گرفتار خواهد ساخت؟! [آنها را به حال خود واگذارید تا نابود شوند!]» گفتند: «[این اندرزها] برای اعتذار [و رفع مسئولیت] در پیشگاه پروردگار شماست؛ به علاوه شاید آنها [بپذیرند، و از گناه باز ایستند، و] تقوا پیشه کنند.۱

از این آیات برداشت می‏شود که در کنترل اجتماعی باید حتماً در هر حالی مسئولیت‎نگر و وظیفه‏محور باشیم. در عین حال به اندازه ممکن باید نتیجه‏گرا نیز باشیم. همچنین ناهیان از منکر نباید از مردم انتظار پذیرش صددرصد داشته باشند؛ چنان‎که در گزارش قرآن آمده است: (وَلَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ؛۲ شاید بپذیرند و تقوا پیشه کنند).

1.. اعراف: ۱۶۴.

2.. اعراف: ۱۶۴.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2181
صفحه از 394
پرینت  ارسال به