219
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

مفهوم‏شناسی منکر

در قرآن این مسئولیت اجتماعی به صورت نهی از سوء،۱ نهی از فساد،۲ نهی از منکر۳ و نهی از گناهان (سخن گناه‏آلود و حرام‏خواری)۴ به کار رفته است؛ اما بسامد نهی از منکر از همگی بیشتر است.

«منکر» یعنی کاری که در جامعه شناخته‏شده و مرسوم نیست؛ چراکه به سبب قبح عقلی آن یا گناه بودنش مردم آن را ترک می‏کنند۵ یا به دیگر بیان شایسته رد و انکار مردم است.۶

بنابراین هر فعل نامطلوبی که قبیح تلقی می‏شود، اعم از اینکه عقل قبحش را مستقلاً ادراک کند یا در آیین اسلامی قبیح تلقی شود، منکر خواهد بود.

نکوهش سکوت و بی‏تفاوتی در برابر فساد

همیشه در فضایی که ناهنجاری‏ها وجود دارد مردم سه دسته‏اند: دسته‏ای مرتکب ناهنجاری، دسته‏ای ناهی از آن و دسته‏ای ساکت هستند.

با توجه به اینکه مسئولیت‏پذیری در برابر ناهنجاری‏ها هزینه دارد معمولاً کسانی که بی‏تفاوت یا ساکت هستند بیشترند؛۷ اما این در حالی است که سکوت در برابر منکرات، نوعی تأیید و در نتیجه شریک شدن در عمل آنان است؛ ضمن اینکه اگر ملتی نسبت به گناه و ناهنجاری معینی احساس تنفر نداشت و به نهی از منکر قیام نکرد، آن گناه و ناهنجاری گسترده می‏شود و فضای زیست آن ملت را آلوده می‏کند.

بنابراین «به من چه؟» و «به تو چه؟» فرهنگ جوامع غیراسلامی است. در فرهنگ اسلامی همه باید احساس مسئولیت کنند.

1.. اعراف: ۱۶۵.

2.. هود: ۱۱۶.

3.. لقمان: ۱۷؛ حج: ۴۱؛ توبه: ۷۱ و ۱۱۲؛ اعراف: ۱۵۷؛ مائده: ۷۹؛ آل‏عمران: ۱۰۴ و ۱۱۰ و ۱۱۴.

4.. مائده: ۶۳.

5.. طباطبائی، المیزان، ج۱۲، ص۳۳۳.

6.. ر.ک: طبرسی، مجمع البیان، ج۶، ص۵۸۷.

7.. ر.ک: هود: ۱۱۶.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
218

نهی می‏کند. به شما اندرز می‏دهد، باشد که پند گیرید).

از تعبیر «یعظکم» درحالی‎که قبل از آن سخن از امر و نهی است، روشن می‏شود که نهی در ترکیب «نهی از منکر» لزوماً آمیخته به قهر و غلبه و دستور نیست؛ بلکه می‏تواند در نصیحت و موعظه مصداق یابد.

بنا بر این آیات، نهی در این مسئولیت اجتماعی یعنی «بازداشتن»، نه خصوص امر به ترک با الفاظ نهی؛ لذا «نهی از منکر» معنای وسیعی دارد و از نصیحت، سخن غیرمستقیم و سؤال تنبه‏آفرین به قصد پایان دادن به منکر شروع می‏شود تا نهی آمرانه؛ چراکه همگی نوعی بازداشتن از امور ناشایست است؛ چنان‎که قرآن درباره نماز می‏فرماید: (إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْکَرِ؛۱ نماز از کار زشت و ناپسند بازمی‏دارد)؛ درحالی‎که روشن است نهی نماز به معنای مانعیت (بازداشتن) - و نه انشای طلب (ابراز درخواست اجتناب از چیزی) - است.۲

خلاصه اینکه نهی معنای وسیعی دارد و شامل کلیه اموری می‏شود که انجام آنها مقتضی دست کشیدن از منکر و پایان دادن به آن است. ازاین‎رو بسته به مورد از سازوکار متناسب باید استفاده کرد و چه‎بسا در برخی موارد نهی صریح و آمرانه نتیجه عکس می‏دهد و فرد را در ناهنجاری یا انجام گناه دچار لجاجت می‏کند.

با این همه گفتنی است امر و نهی صریح و دستوری، کمتر دارای تأثیر آنی است، بلکه تأثیر تأخیری بادوام دارد؛ یعنی وقتی کسی مورد امر و نهی مستقیم قرار می‏گیرد، گارد می‏گیرد و واکنش تدافعی از خود نشان می‏دهد؛ لذا در برابر تغییر رفتار مقاومت می‏کند و ازاین‎رو تأثیرپذیری آنی کمتر تحقق می‏یابد؛ ولی به دلیل فشاری که امر و نهی دستوری برجای گذاشته است، تا مدت‏ها آن صحنه آمرانه، فشار اجتماعی و تأثیر عمیق خود را اعمال خواهد کرد و ارتکاب مجدد منکر را سنگین و هزینه‏دار می‏نمایاند.

1.. عنکبوت: ۴۵.

2.. همچنین ر.ک: بقره: ۲۷۵؛ نازعات: ۴۰.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1945
صفحه از 394
پرینت  ارسال به