به کار رفته است. یعنی مراد از نهی از منکر فرمان به ترک است.
در قرآن دو آیه وجود دارد که سبب توسعه معنای نهی میگردد. آیه نخست درباره افرادی خطاکار از بنیاسرائیل است که با وجود ممنوعیت ماهیگیری در روز شنبه از این دستور سرپیچی کردند؛ لذا گروهی مسئولیتشناس، افراد خطاکار را موعظه و نصیحت میکردند و در جواب عافیتطلبانِ مسئولیتگریز که به آنان خرده میگرفتند و میگفتند چرا افرادی را «موعظه» میکنید که خداوند آنها را هلاک میکند یا در قیامت مجازات میکند، میگفتند: (قالُوا مَعْذِرَةً إِلی رَبِّکُمْ وَلَعَلَّهُمْ یتَّقُونَ؛۱ گفتند: تا عذری به درگاه پروردگارتان داشته باشیم و شاید آنها پروا کنند). خداوند در ادامه میفرماید: (فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِرُوا بِهِ أَنْجَینَا الَّذِینَ یَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِینَ ظَلَمُوا بِعَذابٍ بَئِیسٍ بِما کانُوا یُفْسُقُونَ؛۲ پس هنگامی که آنچه را بدان تذکر داده شده بودند، از یاد بردند، کسانی را که از کار بد باز میداشتند نجات دادیم؛ و کسانی را که ستم کردند، به سزای آنکه نافرمانی میکردند، به عذابی شدید گرفتار کردیم).
خداوند از «موعظه» مسئولیتشناسان تعبیر به «نهی از سوء» کرده است و این میرساند که «نهی» در اینجا شامل موعظه و نصیحت هم میشود. گفتنی است موعظه در لغت یعنی: یادآوری اموری نیک که دل شنونده را نرم میکند.۳
همچنین از این آیه برداشت میشود که نهی از منکر نصیحتآمیز مرزی نمیشناسد و حتی شامل کسانی میشود که چنان در معصیت گرفتارند که همگان هلاکت یا معذّب شدن آنان را انتظار دارند.
آیه دوم این سخن الهی است که میفرماید: (إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسانِ وَإیتاءِ ذِی الْقُرْبی وَیَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْی یَعِظُکُمْ لَعَلَّکمْ تَذَکَّرُونَ؛۴ در حقیقت، خدا به دادگری و نیکوکاری و بخشش به خویشاوندان فرمان میدهد و از کار زشت و ناپسند و ستم