217
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

به کار رفته است. یعنی مراد از نهی از منکر فرمان به ترک است.

در قرآن دو آیه وجود دارد که سبب توسعه معنای نهی می‏گردد. آیه نخست درباره افرادی خطاکار از بنی‏اسرائیل است که با وجود ممنوعیت ماهیگیری در روز شنبه از این دستور سرپیچی کردند؛ لذا گروهی مسئولیت‏شناس، افراد خطاکار را موعظه و نصیحت می‏کردند و در جواب عافیت‏طلبانِ مسئولیت‏گریز که به آنان خرده می‏گرفتند و می‏گفتند چرا افرادی را «موعظه» می‏کنید که خداوند آنها را هلاک می‏کند یا در قیامت مجازات می‏کند، می‏گفتند: (قالُوا مَعْذِرَةً إِلی‏ رَبِّکُمْ وَلَعَلَّهُمْ یتَّقُونَ؛۱ گفتند: تا عذری به درگاه پروردگارتان داشته باشیم و شاید آنها پروا کنند). خداوند در ادامه می‏فرماید: (فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِرُوا بِهِ أَنْجَینَا الَّذِینَ یَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِینَ ظَلَمُوا بِعَذابٍ بَئِیسٍ بِما کانُوا یُفْسُقُونَ؛۲ پس هنگامی که آنچه را بدان تذکر داده شده بودند، از یاد بردند، کسانی را که از کار بد باز می‏داشتند نجات دادیم؛ و کسانی را که ستم کردند، به سزای آنکه نافرمانی می‏کردند، به عذابی شدید گرفتار کردیم).

خداوند از «موعظه» مسئولیت‏شناسان تعبیر به «نهی از سوء» کرده است و این می‏رساند که «نهی» در اینجا شامل موعظه و نصیحت هم می‏شود. گفتنی است موعظه در لغت یعنی: یادآوری اموری نیک که دل شنونده را نرم می‏کند.۳

همچنین از این آیه برداشت می‏شود که نهی از منکر نصیحت‏آمیز مرزی نمی‏شناسد و حتی شامل کسانی می‏شود که چنان در معصیت گرفتارند که همگان هلاکت یا معذّب شدن آنان را انتظار دارند.

آیه دوم این سخن الهی است که می‏فرماید: (إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسانِ وَإیتاءِ ذِی الْقُرْبی‏ وَیَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْی یَعِظُکُمْ لَعَلَّکمْ تَذَکَّرُونَ؛۴ در حقیقت، خدا به دادگری و نیکوکاری و بخشش به خویشاوندان فرمان می‏دهد و از کار زشت و ناپسند و ستم

1.. اعراف: ۱۶۴.

2.. اعراف: ۱۶۵.

3.. ر.ک: فراهیدی، کتاب العین، ج۲، ص۲۲۸.

4.. نحل: ۹۰.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
216

۲. نهی از منکر

از نگاه وحی دیگر مسئولیت اجتماعی فرهنگ‏سازانه، تلاش (به‎ویژه کلامی) برای جلوگیری از رفتارهای فسادآمیز، ناشایست، نابخردانه و خلاف فرهنگ اسلامی است و آیات فراوانی به لزوم ایفای نقش در این زمینه پرداخته‏اند. از جمله خداوند می‏فرماید: (وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ؛۱ و مردان و زنان با ایمان، دوستان یکدیگرند، که به کارهای پسندیده وا می‏دارند، و از کارهای ناپسند باز می‏دارند). و نیز می‏فرماید: (فَلَوْ لا کانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِکُمْ أُولُوا بَقِیَةٍ یَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسادِ فِی الْأَرْضِ؛۲ پس چرا از میان نسلهای پیش از شما افرادی [نیک] که نامشان باقی بماند، نبودند که از فساد در زمین باز دارند؟)؛ یعنی بر آنان لازم بود از فساد نهی کنند؛۳ چنان‎که بر شما لازم است از فساد بازدارید.

فساد از جمله بزرگ‏ترین مشکلات جهانی است که برای درمان آن راه‏حل‏های کوتاه مدت و بلندمدت لازم است و این مسئولیت هم کارکرد کوتاه مدت دارد و هم کارکرد بلند مدت؛ چراکه از یک سو مستقیم با مرتکبان ناهنجاری‏ها در هر سطحی برخورد می‏کند و از دیگر سو آثار تربیتی و الهام‏بخش برای بخش‏های دیگر جامعه خواهد داشت و مانع ارتکاب رفتارهای نادرست آنان می‏گردد.

جالب است که از ابتدای دوران مکی که هنوز جامعه اسلامی تشکیل نشده بود و افراد مسلمان ذیل جامعه غیراسلامی و غیرمقید به دستورهای اسلام زندگی می‏کردند، مسئولیت اجتماعی نفی از منکرات مطرح می‏شود۴ و این مطلب اهمیت چنین مسئولیتی را نشان می‏دهد.

مفهوم‏شناسی نهی

معنای لغوی «نهی»، ضد امر است.۵ اما آیا «نهی از منکر» در قرآن کریم نیز به همین معنا

1.. توبه: ۷۱.

2.. هود: ۱۱۶.

3.. طبرسی، مجمع البیان، ج۵، ص۳۰۸.

4.. ر.ک: هود: ۱۱۶؛ اعراف: ۱۶۵؛ غافر: ۲۸.

5.. فراهیدی، کتاب العین، ج۴، ص۹۳.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2065
صفحه از 394
پرینت  ارسال به