211
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

نماز فرمان ده و خود بر آن شکیبا باش). پایداری بر انجام نماز بعد از امر به آن یعنی خودت الگو باش تا این پیشگامی و استمرار پشتوانه امر به معروف تو باشد.

ه‍ - استفاده از طرح، روش و ابزار مناسب

امر به معروف و نهی از منکر، مسئولیتی روشمند است که باید در این زمینه از ابتکار لازم بهره برد. داشتن طرح مناسب بسیار مهم است. امر به معروف و نهی از منکر طراحی شده بسیار کارآمدتر است.

دو داستان از حضرت ابراهیم علیه السّلام نمونه‏های بارزی است که در قرآن کریم آمده است. نخست زمانی است که ابراهیم با طرحی از پیش ریخته شده، درحالی‎که جوانی بیش نبوده، در فرصتی مناسب سراغ بتکده شهر می‏رود و تمامی بت‏ها به جز بت بزرگ را با تبر قطعه قطعه می‏کند و تبر را بر دوش او می‏گذارد و زمانی که مردم شهر از او می‏پرسند: آیا این کار تو بود؟ به کنایه می‏گوید: «کار بت بزرگ بوده است! اگر سخن می‏گویند از آنان پرسش کنید».لذا آنان به خود آمدند.۱ البته جسارت و جرئت حضرت ابراهیم علیه السّلام برای اجرای چنین نقشه‏ای که ممکن بود جان خویش را بر سر آن نثار کند نیز نکته قابل توجه جدایی است.

داستان دوم زمانی است که ابراهیم باز نیز با طراحی یک برنامه تنبه‏آفرین در برابر قوم خود دم از رب بودن ستاره، و سپس ماه و زمانی دیگر خورشید می‏زند و چون هر یک افول می‏کند از آن رویگردان می‏شود. آخرین پرده این نمایش چنین است: (فَلَمَّا رَءَا الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبی‏ هَذَا أَکبرَ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ یٰقَوْمِ إِنَّی‏ بَرِی‏ءٌ مِّمَّا تُشرکُونَ؛۲ پس چون خورشید را برآمده دید، گفت: این پروردگار من است، این بزرگ‎تر است. و هنگامی که افول کرد، گفت: ای قوم من، من از آنچه [برای خدا] شریک می‏سازید بیزارم‏).

برای انجام مسئولیت‏های اجتماعی فرهنگ‏سازانه افزون بر طرح، استفاده از «روش» مناسب نیز حائز اهمیت است. برای نمونه در گزارش قرآن از امر به معروف حبیب نجار یا

1.. ر.ک: انبیا: ۵۸ - ۶۴.

2.. انعام: ۷۸.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
210

هنگامی که گروهی از جن را به سوی تو متوجه ساختیم که قرآن را بشنوند؛ وقتی بر آن حاضر شدند به یکدیگر گفتند: خاموش باشید و بشنوید! پس چون [مجلس] پایان گرفت، به سوی قوم خود بازگشتند و آنها را بیم دادند!).

این گزارش نیز گویای این پیام است که هشدار جامعه باید بدون فوت وقت باشد و در نخستین زمان ممکن که انحراف بر ما کشف شد باید اقدام لازم را صورت دهیم.

د - پیشگامی در انجام معروف و ترک منکر

یکی دیگر از مواردی که فعال اجتماعی در عرصه امر به معروف و نهی از منکر باید در خود پرورش دهد اقدام یا اتصاف به معروفی است که در صدد ترویج آن است و نیز دوری از منکری که خواهان ترک آن توسط دیگران است.

این مهارت پشتوانه محکمی برای تأثیرپذیری طرفِ مسئولیت است و در مقابل، نداشتن چنین مهارتی، تخریب‏گر اقدام مسئولانه است؛ چراکه ضمن بی‏اثر ساختن تلاش ترغیبی یا تحذیری، با ارائه دو صحنه متناقض در دید جامعه هدف، بیانگر نوعی نفاق و خبث باطنی در فعال اجتماعی است.

قرآن در این زمینه می‏فرماید: (أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ؛۱ آیا مردم را به نیکی دعوت می‏کنید، اما خودتان را فراموش می‏نمایید؟!).

همین نکته سبب شده که خداوند در جایی دیگر بعد از مطالبه امر به معروف و نهی از منکر، پیشی در انجام هر کار نیکی را نیز مطالبه نماید تا چنین رفتار متناقضی از سوی شخص مسئولیت‏پذیر صورت نگیرد: (یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الْآخِرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُسارِعُونَ فِی الْخَیراتِ وَأُولئِكَ مِنَ الصَّالِحینَ؛۲ به خدا و روز دیگر ایمان می‏آورند؛ امر به معروف و نهی از منکر می‏کنند؛ و در انجام کارهای نیک، پیشی می‏گیرند؛ و آنها از شایستگان‏اند).

قرآن در جایی دیگر می‏فرماید: (وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَوةِ وَاصْطَبرْ عَلَیهْا؛۳ و کسان خود را به

1.. بقره: ۴۴.

2.. آل‏عمران: ۱۱۴.

3.. طه: ۱۳۲.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1891
صفحه از 394
پرینت  ارسال به