برنمیدارم؛ چراکه تغییر رفتار در انسان نیازمند اقدام مستمر و پیوسته است.
از دیگر سو وقتی منکر دائماً در حال تکثیر، زایش و رنگ به رنگ شدن است، نهی از آن نیز باید مستمر و همراه ثبات قدم باشد.
بنابراین مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر نیازمند تداوم است؛ یعنی از مسئولیتهای همیشگی است نه مقطعی و موسمی.
ب - صبر و پایداری
از نگاه وحیانی چهار مورد از مسئولیتهای اجتماعی به شکل ویژه نیازمند صبر هستند که عبارتاند از: جنگ و جهاد،۱ حفظ اتحاد.۲ و امر به معروف و نهی از منکر.
خداوند از زبان لقمان میفرماید: (یا بُنَی أَقِمِ الصَّلاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَاصْبِرْ عَلی ما أَصابَكَ إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ؛۳ ای پسرک من، نماز را برپا دار و به کار پسندیده وادار و از کار ناپسند باز دار، و بر آسیبی که بر تو وارد آمده است شکیبا باش. این [حاکی] از عزم [و اراده تو در] امور است).
امر به معروف و نهی از منکر دارای دستکم سه مانع مهم است: یکی عافیتطلبی ذاتی انسان که سبب میشود از تن دادن به چنین مسئولیتِ تا حدی مخاطرهآمیز پرهیز کند؛ لذا کشمکشی میان نفس راحتطلب و عقل مسئولیتنگر درمیگیرد و حتی بعد از غلبه عقل بر نفس و اقدام به چنین مسئولیت اجتماعی، باز نفس دستبردار نیست؛ بنابراین صبر بر وسوسههای درونی برای به پایان رساندن این دو مسئولیت ضروری است.
مانع دوم طبیعت و غریزه تدافعیِ «طرف مسئولیت» است که در برابر امر و نهی دیگران (حتی به شکلهای نرم) واکنش نشان میدهد؛ چراکه همیشه طی مسیر قبلی برای او راحتتر و از کشش درونی برخوردار است.
مانع سوم، افراد سودجو و منفعتطلبی هستند که تغییر فرهنگ جامعه، مانع منافع مالی