معنای امر به معروف۱) و سرانجام امر به معروف۲ در عین حال ترکیب اخیر از بسامد بیشتری در قرآن برخوردار است و آیات حاوی آن نیز صراحت بیشتری در یک مسئولیت اجتماعی دارند؛ لذا به مفهومشناسی «معروف» و رابطه آن با دیگر امور مطرح در بالا میپردازیم.
«معروف» عنوانی جامع است برای تمامی رفتارهای مطلوب عقلی یا شرعی؛ یعنی هر رفتاری که به لحاظ عقلی متصف به حُسن شود یا در آیین اسلامی نیکو تلقی شود معروف خواهد بود؛ چراکه نزد عقل و شرع آن را چنین میشناسند.
راغب اصفهانی در تعریف این اصطلاح قرآنی مینویسد: «اسمٌ لکلِّ فعلٍ یُعْرَفُ بالعقل أو الشّرعِ حُسنُه؛۳ هر عملی که حسنش (پسندیده بودنش) از طریق عقل یا شرع شناخته شده است».
همچنین صاحب تفسیر مجمع البیان در توضیح معروف مینویسد: «کلُّ ما حَسُنَ فی العقلِ فِعلُه أو فی الشرعِ؛۴ هر آنچه که انجامش در عقل یا شرع پسندیده است».
بستر امر به معروف و نهی از منکر
مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر به سبب ادراک عقل و ارشاد وحیانی در شمار تکالیف اجتماعی قرار گرفته است؛ لذا مجوز دخالت در کار دیگران توسط عقل و وحی صادر شده است، ولی به سبب سنگینی دخالت در امور دیگران (بهویژه در نهی از منکر) خداوند بستر ویژهای برای آن چیده است تا این دو مسئولیت با سهولت و روانی انجام گیرد.
در یکی از مهمترین آیات این مسئولیت میخوانیم: (وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ؛۵ و مردان و زنان با ایمان، دوستان یکدیگرند، که به کارهای پسندیده وا میدارند، و از کارهای ناپسند باز میدارند).