نیکوکاری و بخشش به خویشاوندان فرمان میدهد و از کار زشت و ناپسند و ستم باز میدارد. به شما اندرز میدهد، باشد که پند گیرید).
در این آیه خداوند پس از امر به امور پسندیده و نهی از امور ناپسند میفرماید: «شما را موعظه میکند، شاید پند گیرید»؛ یعنی خداوند از امر خود به امور پسندیده تعبیر به موعظه میکند؛ لذا از این آیه به دست میآید که امر به معروف لزوماً آمرانه و دستوری نیست، بلکه میتواند نصیحتآمیز و ناصحانه باشد؛ چون وقتی میتوان از «امر» تعبیر به موعظه کرد که امر، محبتآمیز و از سر دلسوزی باشد و آمر بخواهد مأمور را به طرف خود جذب کند نه اینکه او را با قهر وادار به امتثال کند؛ بهویژه اینکه با لحن امیدوارانه فرمود: شاید پند گیرید.
بنابراین امر در اینجا باید مفهومی گستردهتر از امر دستوری داشته باشد؛ چنانکه این مفهوم گسترده از امر، در قرآن کریم به فراوانی وجود دارد. برای نمونه در آیات بسیاری آمده است که شیطان به فحشا و منکر امر میکند؛۱ درحالیکه روشن است که امر کردن شیطان دستوری نیست، بلکه او تنها وسوسه میکند.۲
همچنین خداوند درباره انسانهای بخیل که نهتنها سخاوتی در آنان وجود ندارد بلکه دیگران را به بخل تشویق یا دعوت میکنند، چنین میفرماید: (الَّذینَ یَبْخَلُونَ وَیَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ؛۳ همان کسانی که بخل میورزند، و مردم را به بخل وامیدارند». روشن است که امر در این آیه به معنای امر دستوری نیست، بلکه به معنای ترغیب کردن، دعوت کردن یا امر غیرالزامی (از نگاه آمر، امر هدایتی یا امر ارشادی) است. همچنین در قرآن درباره نفس