و مفید باشد، آنها را در خدمات خود دلسرد مینماید، و گاهی حیثیت چندین ساله آنها را بر باد میدهد و مردم را از فواید وجودشان محروم میسازد. به همین دلیل اسلام صریحاً هم با «شایعهسازی» مبارزه میکند و جعل و دروغ و تهمت را ممنوع میشمارد و هم با نشر شایعات، و آیه فوق نمونهای از آن است.۱
بنابراین این مسئولیت در راستای تأمین حقوق جامعه و افراد آن تشریع شده است و گریز از آن سبب تضعیف پیوندهای اجتماعی و بروز تفرقه و شکاف در میان جامعه میشود. اگر افراد جامعه، خود را نسبت به تأمین امنیت روانی و آرامش عمومی متعهد و صاحب وظیفه نبینند هر خبری (بهویژه در زمینه مسائل امنیتی) را منتشر و همگانی میسازند و اذهان عموم مردم را مضطرب و نگران میسازند.
از نگاه دیگر این مسئولیت، بخشی از «مسئولیت معرفتی» نیز تلقی میشود. مسئولیت معرفتی جنبههای فردی و جنبههای اجتماعی دارد و اینجا به بعد اجتماعی آن نظر است.
اصل مسئولیت معرفتی، میگوید: در برابر اخباری که در فضای سایبری یا فضای فیزیکی خارجی وجود دارند، باید به دنبال اخبار صادق موجه بود؛ لذا مسئولیتپذیری در این حوزه یعنی باورهای استخراجی از دادهها بر اساس اقدام مسئولانه معرفتی شکل گیرد.۲
نکته دیگر اینکه مرز شایعهپراکنی و اطلاعرسانی در مسائل امنیتی، تأیید مقامات مسئول است. خبررسانیهایی که قبل از تعیین تکلیف مسئولان صورت میگیرد مصداق شایعهپراکنی و نشر اخبار تأییدنشده است؛ ولی پس از تأیید متصدیان امر و ارائه سیاستهای لازم، خبررسانی خواهد بود.
در آیه دیگر خداوند به ماجرای عبرتآموز دیگری (جریان افک) اشاره میکند و کسانی که آن خبر بیاساس را (بدون اینکه نسبت به درستی یا بطلانش اطمینانی داشته باشند) دهان به دهان منتشر ساختند، نکوهش میکند و میفرماید: (وَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیکُمْ وَرَحْمَتُهُ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ لَمَسَّکُمْ فِیما أَفَضْتُمْ فِیهِ عَذابٌ عَظِیمٌ * إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِکُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْواهِکُمْ ما