187
مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن

همسر بیم داشته باشید، داوری از خانواده شوهر، و داوری از خانواده زن انتخاب کنید [تا به کار آنان رسیدگی کنند]. اگر این دو داور، تصمیم به اصلاح داشته باشند، خدا میانِ آن دو سازگاری خواهد داد).

در این آیه خداوند امر می‏کند که هنگامی که میان دو همسر اختلاف و تنش ایجاد شد و آن دو از مدیریت اوضاع پرتنش موجود درماندند و بیم جدایی آن دو می‏رود شما نسبت به سازش میان آن دو مسئول هستید و باید قبل از اینکه جدایی و طلاق مطرح شود با انتخاب دو داور از هر طرف به اصلاح میان آن دو کمک کنید. اگر این داوران حسن نیت و بنای اصلاح داشته باشند توفیق الهی نیز سرازیر می‏شود.

البته قید «من اهله» و «من اهلها» قید غالبی است نه احترازی؛ چراکه غالبا داوران مورد رضایت از خانواده‏های هر طرف هستند لذا مهم کاردانی و مورد توافق بودن طرفین بودن است. بنابراین اگر در این داوری ممکن است اسرار خانوادگی افشا شود بهتر است از غریبه‏ها استفاده شود و اگر چنین محذوری نیست بهتر است از فامیل باشد تا حکم آنان نفوذ بیشتری داشته باشد.۱

همچنین این مسئولیت به شکل طبیعی ابتدا متوجه خویشاوندان دو طرف است و سپس دوستان و آشنایان و همسایگان. با این حال چنین قیدی در آیه مشاهده نمی‏شود بلکه خداوند همه مسلمانانی که از اختلاف میان دو همسر خبردار می‏شوند را خطاب می‏سازد.

این مسئولیت نشان می‏دهد که چقدر جایگاه خانواده از نگاه اسلام بلند، حساس و مهم است که جامعه را درگیر آرامش و ثبات آن می‏کند. وقتی همسران در خانه با همدیگر سر سازش نداشته باشند نه‎تنها خودشان خسارت می‏بینند بلکه فرزندان آنان نیز خسارت زده می‏شوند و در پی این دو آسیب، محیط اجتماع نیز متأثر می‏شود؛ یکی به دلیل از دست رفتن فرصت‏ها و امکانات انسانی؛ چراکه نیروی انسانی می‏تواند در اختیار پیشرفت جامعه قرار دهد و دیگر به دلیل پیدایش افرادی (فرزندان طلاق) که ممکن است به ناهنجاری‏ها و

1.. جوادی آملی، تسنیم، ج۱۸، ص۵۸۱.


مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
186

دستور به تقوا قبل از اصلاح ذات البین اشاره به آن دارد که زمانی افراد می‏توانند تنش‏های به وجود آمده میان خود را برطرف کنند که بر پایه تقوا و دوری از هوا و هوس رفتار کنند وگرنه موفق به زدودن منازعات نمی‏شوند. چنان‎که وقتی دو انسان با تقوا اختلاف و تنشی پیدا کنند به آسانی از پس زدودن آن برمی‏آیند. به دیگر بیان کسی می‏تواند مصلح روابط خود و دیگری یا روابط دیگران باشد که صالح باشد.

در سومین گونه از آیاتی که به سطح اول پرداخته شده از تعبیر «اصلاح میان مردم» سخن گفته شده است.۱

در سوره بقره آمده است: (وَلا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَیمانِکُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَینَ النَّاسِ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛۲ و خدا را دستاویز سوگندهای خود قرار مدهید، تا [به بهانه اینکه من سوگند خورده‏ام کاری به دیگران نداشته باشم،] از نیکوکاری و پرهیزگاری و سازش دادن میان مردم باز ایستید).

این آیه می‏فرماید اصلاح میان مردم یا همان رفع تنش‏های میان افراد جامعه در شمار تکالیف اجتماعی است که حتی سوگند برای ترک آن نیز نافذ و روا نیست. البته اصلاح میان افراد جامعه از تکالیفی است که هزینه روحی و آبرویی دارد لذا گاه ممکن است همین هزینه‏ها سبب شود کسی قسم یاد کند که دیگر میان دیگران آشتی نخواهد داد.

همچنین سرّ تقدم نیکی و پارسایی بر سازش میان مردم آن است که تا آدمی خود صالح نباشد توفیق اصلاح نمی‏یابد. چنان‎که در اصطلاح می‏گویند با دستمال کثیف نمی‏توان چیزی را تمیز کرد.

در سطح دوم از آیات بیانگر این مسئولیت اجتماعی به سطح تنش‏زدایی از روابط میان همسران می‏رسیم. قرآن کریم دراین‏باره می‏فرماید: (وَإِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَینِهِما فَابْعَثُوا حَکماً مِنْ أَهْلِهِ وَحَکماً مِنْ أَهْلِها إِنْ یُرِیدا إِصْلاحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَینَهُما؛۳ و اگر از جدایی و شکاف میان آن دو

1.. بقره: ۲۲۴ و نساء: ۱۱۴.

2.. بقره: ۲۲۴.

3.. نساء: ۳۵.

  • نام منبع :
    مدل مسئولیت پذیری اجتماعی قرآن
    موضوع :
    موضوع
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    19/08/1400
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2171
صفحه از 394
پرینت  ارسال به