تنها به ستمکاران شما نمیرسد بترسید و بدانید که خدا سختکیفر است).
یکی از مصادیق بارز فتنهای که دودش در چشم همگان میرود اختلافات داخلی است چنانکه صاحب المیزان معتقد است مراد از این فتنه همین است و همگان اگر نسبت به اخلاف داخلی ساکت باشند، در پیشگاه الهی مسئول هستند.۱
همچنین از نگاه وحیانی، اختلافات، دوری دلها از همدیگر، گروه گروه شدن و سرانجام کشمکش و دشمنی با یکدیگر از آفتهای اجتماعی است که دستکم دو زیان بزرگ دارد. اول اینکه سبب تسلط استعمارگران و مستکبران بر جامعه میشود. خداوند هنگام یادکرد بنیاسرائیل میفرماید: (إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیعًا؛۲ بیگمان فرعون در سرزمین [مصر] گردنکشی ورزید و مردم آنجا را دستهدسته کرد).
برطبق این گزارش وحیانی، فرعون - به عنوان نماد استکبار و استعمار - مردم را فرقه فرقه ساخته بود و به این شیوه حکومت ظالمانه خود را نگه میداشته است.
زیان دوم تفرقهگرایی ضعف و از بین رفتن شوکت و اقتدار امت اسلامی میشود. قرآن کریم در اینباره میفرماید: (لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ ریحُکُمْ؛۳ با هم نزاع مکنید که سُست شوید و شوکت شما از بین برود).
۳. حل تنشهای ارتباطی
از نگاه وحیانی ارتباطات بادوام و با کیفیت میان افراد جامعه بسیار اهمیت دارد و هویت جمعی جامعه که برآیند روابط میان افراد جامعه است، از ارزش ویژهای برخوردار است؛ چراکه جمعگرایی و الفت همگانی منافع بسیاری برای جامعه خواهد داشت که جای بررسی مستقل دارد. بنابراین قرآن برای آسیبزدایی این روابط و ترمیم آنها پیشبینی لازم را نموده و در این راستا در سه سطح، افراد جامعه را به تنشزدایی در ارتباطات و کمک به برقراری آشتی و روابط دوستانه مکلف کرده است: ۱. در سطح روابط خُرد میان اعضای جامعه ۲. در سطح روابط همسران ۳.