بازایستادن از پیشرفت میشود.
از نگاه وحیانی ارتباطات اجتماعی را باید هم تقویت کرد، هم آسیبزدایی کرد و هم پاسداری نمود. بنابراین مجموعهای از مسئولیتهای اجتماعی پیوندسازانه تعریف شده است که عبارتاند از:
۱. مدارا و برخورد اجتماعی نیکو با مردم
قرآن کریم دستکم در شش فراز قرآنی به داشتن برخورد نیکو در مواجهه با مردم یا در واکنش به رفتارهای ناصواب دیگران و مدارا با آنان، سفارش کرده است.۱
قرآن به عنوان یک اصل کلی میفرماید: (قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً؛۲ و با مردم [به زبانِ] خوش سخن بگویید). این تعبیر، کنایه از بخورد نیکو و حسن معاشرت با همه مردم - با هر اعتقادی که دارند - است۳ و جالب آن است که این فراز بعد از سفارش به احسان مالی به دیگران است تا برساند که ما نمیتوانیم با اموالمان همه مردم را خرسند و شاد گردانیم ولی با زبان و گفتارمان میتوانیم همه مردم را شاد و بهرهمند سازیم.
این مسئولیت بهویژه درباره اهل ایمان یا به تعبیر دیگر درباره جامعه ایمانی از پشتوانهها و ریشههای عمیقی برخوردار است؛ چراکه از نگاه وحیانی کسانی که در اعتقاد به مبدا و معاد مشترکند یک خانواده به مقیاس امت اسلامی را تشکیل میدهند و رعایت مسئولیت مدارا و برخورد نیکو میان اعضای یک خانواده بیشتر جا دارد.
بنا بر آیه (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ)۴ اعضای جامعه ایمانی تنها برادرانه زندگی میکنند و لازمه چنین امری وجود روابط صرفا برخاسته از حسن و مدارا است.
مدار با مردم مصادیق بسیاری دارد نظیر انتقادپذیری، صبر بر بدرفتاری دیگران، تحمل مخالفان، خدمترسانی با وجود ناسپاسی، مدارا با بدهکار، پذیرفتن دعوت انسانی که