کیست که به [بندگان] خدا وام نیکو دهد تا خداوند آن را برای او چندین برابر کند؟ و برای او پاداش پرارزشی است). در این آیه نیز ضمن تکرار چند برابر شدن آن مال، به پاداش کریمانه هم تصریح شده است لذا در مییابیم مراد از تضاعف مال، اقتضای چندبرابری در همین دنیاست و پاداش پرارزش نتیجه اخروی قرضالحسنه است.
۶. کمک به در راه ماندگان
یکی دیگر از مسئولیتهای اجتماعی رسیدگی به درراه ماندگان است. کمک به کسانی که در سفر دچار مشکل میشوند بسیار اهمیت دارد؛ چراکه وقتی انسانها خارج از شهر خود به سر میبردند به لحاظ روحی، روانی و مالی آسیبپذیرتر هستند و بیش از دیگران نیازمند حمایت عاطفی و مالی هستند. برای فرد روبهرو شدن با مکان جغرافیایی نامأنوس، بهتنهایی اضطرابآور است؛ حال اگر مشکل مالی، اداری، درمانی یا حقوقی هم پیدا کند یا وسیله نقلیهاش دچار مشکل شود، بر شدت نیاز او میافزاید. این حقیقت سبب شده که قرآن یکی از مسئولیتهای اجتماعی را رسیدگی به درراهماندگان تعریف کند. خداوند در چهار آیه که نیمی از آن مکی و نیمی مدنی است، بر انجام این مسئولیت تأکید کرده است.۱
در سوره اسراء در اینباره میخوانیم: (وَآتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَالْمِسْکینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَلا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً؛۲ و حق خویشاوند، مستمند و در راهمانده را به او بده و ولخرجی و اسراف مکن).
بسیار جالب است که در این باره تعبیر به «حقَّه» شده است؛ یعنی کسانی که در طی سفر دچار مخاطره و درمانده میشوند، در اموال اعضای جامعه آن منطقه جغرافیایی شریکاند و اگر کسی به آنان کمک کند، حق آنها را ادا میکند و منتی بر گردن آنان ندارد.۳
منشأ این حق هر چه باشد (تشریعی یا تکوینی) این امر نشانه اهتمام اسلام به کرامت انسانهاست؛ چراکه افراد درراهمانده نیازمند، دیگر احساس حقارت نمیکنند؛ چون کسی از گرفتن حق خود احساس کوچکی نمیکند؛ چنانکه در آیات دیگر میفرماید هنگام