را پوشش میدهد و افزون بر «تشرع فردی» که شامل انواع عبادات و واجبات فردی همچون نماز و روزه است، شامل «تشرع اجتماعی» و واجباتی که جنبهٔ اجتماعی دارند (نظیر حج، زکات، خمس، احکام معاملات، جهاد، امر به معروف، تولّی و تبرّی) نیز میشود.
با این همه، توجه به تکالیف اجتماعی از سوی تکلیفپژوهان، رویکردی حداقلی دارد و به بیش از ابواب معین فقهی نمیپردازند و نوعی سنتمداری فقهی سبب پرهیز از عنوانپردازی و بازکردن ابواب جدید در حوزه وسیع ارتباطات انسانی گشته است. این در حالی است که نگاه کلان به روابط اجتماعی یعنی رابطه فرد و جامعهٔ اسلامی و حتی جامعه بشری و شناخت انواع تکالیفی که قرآن بر دوش مسلمانان در برابر یکدیگر به عنوان یک جامعه اسلامی (امت واحده) نهاده است، کمتر مورد اهتمام است.
از نگاه وحیانی، مسلمانان نهتنها در برابر همکیشان خود وظایفی اجتماعی دارند، بلکه در برابر کلیت جامعه ایمانی و گاه حتی کل جامعهٔ انسانی نیز مسئولیت و تکلیف دارند و در پرتو این مسئولیتپذیری است که حیات پاکیزه اجتماعی اسلامی تحقق مییابد و مسلمانان از اینکه در چنین جامعهای زندگی میکنند، احساس خوشبختی و آرامش مینمایند.
ازآنجاکه در این پژوهش تبیین مسئولیتپذیری اجتماعی (مسئولیت اجتماعی) در قرآن کریم مورد نظر است و قرآن نیز در چارچوب ایمان و اسلام به ارائه آموزههای رفتاری خود میپردازد و در صدد است مسلمان و مؤمن واقعی تربیت کند، لذا در این کتاب به دنبال «مسئولیتپذیری اجتماعیِ قرآنی» هستیم و خواهیم کوشید در خلال کار با کاوش لایههای زیرین بحث در قرآن کریم، به ایدههای ناپیدا و بدیع قرآن دست یابیم و در فرجام پژوهش از مدل مسئولیتپذیری اجتماعی قرآن رونمایی کنیم.
در اهمیت مسئولیتپذیری اجتماعی همین بس که یکی از شاخصهای کیفی پیشرفت در کشورهای امروزی تلقی میشود و نبود آن در برخی کشورها به معنای این است که آن کشور هنوز در مدار پیشرفتهای اجتماعی و فرهنگی قرار نگرفته است. چنانکه از دیگر فوایدش این است که فضای زندگی بشر را تلطیف میکند و از پیامدهای نامطلوب زندگی ماشینی امروزی تا حد بسیاری میکاهد. همچنین در پیشگیری و مدیریت بحرانهای