مردم نهاد) صورت نمیگیرد بلکه نیازمند یک حرکت عمومی و اهتمام جمعی در سطح کلان است؛ یعنی نیازمند یک «جنبشی اجتماعی» برای تأمین سبدغذایی افراد نیازمند است. ضمن اینکه شاید همگان توانایی اطعام گرسنگان را نداشته باشند، ولی همگان توانایی ترغیب دیگران بر این کار را دارند.
«برنامه جهانی غذا»۱ سازمانی غیرانتفاعی است که حدود دوازده هزار کارمند در سراسر دنیا دارد و با کمکهای داوطلبانه اداره میشود. این سازمان توانسته است جنبش اجتماعی ضدگرسنگی را رهبری کند؛ درحالیکه شایسته بود مسلمانان با الهام از این آیات به تأسیس چنین سازمانی اقدام میکردند و مدیریت چنین جنبشی را به عهده میگرفتند.
همچنین باید افزود وقتی از نگاه وحیانی، کوتاهی در ترغیب دیگران به اطعام نیازمندان مورد مؤاخذه و سؤال است کسانی که با احتکار، گرانفروشی، توزیع نامناسب کالا، مانعتراشی در مسیر تولید و مواردی از این دست، سبب کوچکتر شدن سفره نیازمندان و در نتیجه گرسنگی و ناامنی غذایی آنان میشوند چقدر از نگاه وحیانی مبغوض و منفور هستند و چهبسا مبارزه با این مفاسد اقتصادی، بخشی از مسئولیتهایی است که در مسئله گرسنگی بر عهده افراد جامعه قرار دارد.
۵. اعطای قرضالحسنه
در قرآن کریم شش بار بر قرض دادن به خداوند تأکید شده و در همه موارد این قرض با قید «حَسَن» (نیکو) همراه شده است۲.
قرض نیکو دادن به خداوند شامل مطلق انفاقات مالی است؛ گویی مالی که در راه خدا هزینه میشود، قرضی است که نزد او نگاه داشته میشود و پاداش آن (یا بنا بر تجسم اعمال، اصل آن) در روز قیامت به انسان بازگردانده میشود؛ چنانکه در قرض، مال دوباره به صاحبش باز میگردد۳. با این همه، عمومیت این مفهومِ قرآنی شامل قرض الحسنه رایج