است؛ لذا قریب به اتفاق اِخبارهای آن در صدد بیان دستورها و آموزههای الهی است.
از مقابله محروم با سائل، استفاده میشود سائل، نیازمندی است که اظهار نیازمندی میکند و محروم کسی است که با وجود نیاز، اظهار نیازمندی نمیکند. بنابراین باید در انجام این مسئولیت به محرومان عفیف و ناشناخته جامعه نیز توجه داشت و به انفاق بر سائلان و درخواستکنندگان بسنده نکرد و سازوکارهایی پیشبینی کرد تا آنان را شناسایی کنیم؛ نه اینکه انتظار داشته باشیم آنها خود را به ما معرفی کنند. برای نمونه یکی از این سازوکارها ارتباطات خانوادگی، همسایهای و دوستانه یا تأسیس سازمانهای مردمنهاد حمایتی در سطح محلی، شهری و کشوری است.
البته تقدم رسیدگی به حال سائلان بر دیگر محرومان جامعه از دیگر نکات این آیه است و برداشت یادشده، با توجه به این مطلب است که تقدم سائلان بر محرومان، ممکن است به این دلیل باشد که سائلان، آبروی خود را در کف مینهند و به درخواست میپردازند و این کار معمولًا از سر استیصال و درماندگی انجام میگیرد. ازاینرو لازم است در انفاق و امداد، آنان را در اولویت قرار دهیم.۱
همچنین میتوان از واژه «محروم» استفاده کرد: محرومان کسانی هستند که به رغم وجود ثروت و امکانات در جامعه، از آن بیبهره هستند؛ یعنی دستخوش شکاف طبقاتی شدهاند درحالی که روی درخواست و اظهار فقر هم ندارند و آبرومندانه زندگی میکنند.
گفتنی است بررسی سیاق قبل این آیه نشان میدهد که اسلام عبادتهای فردی را در کنار مسئولیتهای اجتماعی قرار داده است تا بگوید عبادت فردی بدون توجه به مشکلات افراد ضعیف جامعه سودی ندارد.۲ چنانکه از محتوای سوره ماعون و نیز همنشینی صلات و زکات در بسیاری از آیات همین مطلب به دست میآید؛ چراکه «صلاة» بارزترین مظهر پیوند با خالق است و «زکاة» روشنترین راه پیوند با خلق خداست.
از دیگر سو نیز میتوان گفت این تقارن نشان میدهد اهتمام دین به مسائل اجتماعی و